Danskernes yndlingsbil får urimelig fordel

En lang række næsten nye biler, ville miste to stjerner, hvis de blev crash-testet i dag - se listen her

VW Up og den to kloner Skoda Citigo og Seat Mii, som alle kun har fire airbags og savner gardinairbags og i øvrigt ikke er unødigt farlige overfor fodgængere, der bliver ramt, ville kun få tre stjerner, hvis de blev kollisionstestet i dag. Det mener en sikkerhedsekspert skaber dem urimelige fordele
VW Up og den to kloner Skoda Citigo og Seat Mii, som alle kun har fire airbags og savner gardinairbags og i øvrigt ikke er unødigt farlige overfor fodgængere, der bliver ramt, ville kun få tre stjerner, hvis de blev kollisionstestet i dag. Det mener en sikkerhedsekspert skaber dem urimelige fordele

Nye regler for crashtest-stjerner gør det svært for forbrugerne at sammenligne bilers sikkerhed før og efter nytår. Det skriver det nye bilsite hvilkenbil.dk.

Danske bilkøbere på udkig efter en sikker bil, risikerer nemlig at blive vildledt af de ellers anerkendte Euro NCAP stjerner, der angiver, hvor godt bilen klarer sig i en crashtest.

I praksis ville en lang række biler, der sidste år fik topkarakteren fem stjerner, kun opnå sølle tre stjerner, hvis de blev testet i dag efter det nye system. Men de tre trillinger står langt fra alene:

Danske bestsellere som Audi A4, Chevrolet Spark, Citroën C3, Kia Picanto, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Grand Scenic og VW Up ville også miste to af deres fem stjerner. Listen over dé biler, kan du se til højre i artiklen.

Urimelig fordel
På den måde har biler, der i de sidste dage af 2011 nåede at blive testet af Euro NCAP, fået en urimelig fordel i forhold til biler, der først testes i 2012. Det viser en analyse foretaget af Leif Nielsen, sikkerhedsekspert og manden bag det danske site euroncap.dk.

I de fleste tilfælde er det en skærpet fodgængertest, der alene vil kunne være årsagen til en blot 3-stjernet 2012-karakter. Selv om det er vigtigt, at bilerne bliver gjort venlige mod bløde medtrafikanter, er det nok ikke dét, som bilkøbere forestiller sig kan være årsag til en lav karakter, når de er på udkig efter en sikker bil.

- Som det er nu, flyder reklamer og pressemeddelelser over af begejstring for 5-stjernede resultater, som dagen efter nytår reelt kun skulle have været på 3 stjerner, forklarer Leif Nielsen, der står bag analysen.

Halvsløj sikkerhed i trillinger
Han peger på den nye, populære VW Up! og dens søstermodeller Skoda Citigo og Seat Mii med kun fire airbags, heraf to sideairbags, der ikke beskytter passagererne på bagsædet som ægte gardinairbags gør, som de mest grelle eksempler.

Disse biler står også nu, i 2012, hos forhandlerne med fem officielle danske ”sikkerhedsstjerner”, baseret på Euro NCAP-testen, mens biler, der først testes i år med præcis samme egenskaber blot vil få tre stjerner.

Den komplette lister over biler, der ville blive stjerneamputerede, hvis de blev testet i dag, kan ses på euroncap.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere