Hurtigere end en Bugatti

Her har du en elbil, der kan køre fra en Bugatti Veyron

Vi ved af bitter erfaring, at elbiler ikke ligefrem har læsernes store interesse, men den her vildbasse skal nok få dig til at synes lidt bedre om de de miljørigtige køretøjer.

På samme måde som Tesla Roadster (uden sammenligning i øvrigt) er den ombyggede VW Boble kaldet Black Current (sort strøm) udstyret med to motorer, der leverer monsterkræfter til baghjulene.

Du skal ikke skal vente på de rigtige omdrejninger eller ladetryk som i en almindelig forbrændingsmotor. Her er der, hvad der svarer til – og hold lige fast engang – 485 hk og 1.627 Nm! Netop derfor kan elbiler være rigtig, rigtig hurtige.

For syv år siden sad Ollie og Sam Young på en bar og kiggede ud ad vinduet. Her så de en gammel elektrisk mælkebil (ja, den slags har de haft i England) på den anden side af vejen. Og da de kom i tanke om, at Sam netop havde købt en gammel, slidt Boble for 500 kroner, blev de lynhurtigt enige om, at de to køretøjer skulle smeltes sammen.

Kort tid efter var der monteret en mælkebilsmotor i Boblen, og 12 bilbatterier leverede “brændstoffet”. En test på 402-meterbanen gav en tid på 21 sekunder og en udgangshastighed på 93 km/t. Det var ikke meget, men dog en begyndelse for de to brødre.



DM i biler og babesDM i biler og babes



Motorer fra en gaffeltruck
De fik hurtigt blod på tanden, og et mål om en 13-sekunders-tid blev besluttet. Men hvordan skulle det lade sig gøre?

Først og fremmest skulle den i forvejen lette bil smide nogle kilo og have anden motor.

Så drengene fandt ud af, at de kunne bruge motoren fra en gaffeltruck, der er på 33 kW og mulig at købe til en fornuftig pris. Men der var plads til to, så to motorer blev indkøbt. Og til at levere strømmen købte de i alt 60 stk. smalle Red Top-batterier, hvor halvdelen blev monteret foran og den anden halvdel bagi for bedst mulig vægtfordeling.

Det gav pludselig helt nye præstationer, og quartermile-tiderne raslede ned. 11,2 sekunder og 187 km/t var de to brødres bedste tid i 2010.

Giver Veyron baghjul
Over vinteren blev gutterne helt elektriske for at hive endnu flere øko-heste ud af den gamle Boble. Ud røg 60 styk Red Top-batterier, og ind kom hele 450 Lithium Cobalt Oxide batteri-celler, som tilsammen er mere effektive. Undervognen blev justeret med blandt andet hjemmebygget MacPherson-system, og i alt betød nye batterier og ny undervogn en vægtreduktion på hele 370 kg.

Det kunne selvfølgelig mærkes på tiderne. Den officielle rekord er nu 9,82 sekunder med 217 km/t i udgangshastighed til Easter Thunderball på Santa Pod. Men Young-brødrene har uofficielt kørt 9,51 sekunder et andet sted takket været en 0-100-tid på blot 1,6 sekunder. Det er en hel del hurtigere end Bugatti Veyron!

På magasinet Vmax håber man på at kunne tiltrække Black Current til årets store Danske fartbegivenhed DHB 2012. Læs mere om DHB her.

0 kommentarer
Vis kommentarer