Billigere sikkerhed i bilerne

Politikerne - både røde og blå - lover at arbejde for lavere afgifter på sikkerhedsudstyr på biler

Den danske brandskatning af sikkerhedsudstyr til biler betyder, at bilisterne vælger udstyret fra – i sidste ende kan man frygte, det koster menneskeliv. (Foto: Colourbox)
Den danske brandskatning af sikkerhedsudstyr til biler betyder, at bilisterne vælger udstyret fra – i sidste ende kan man frygte, det koster menneskeliv. (Foto: Colourbox)

Airbags og ESP er noget af det sikkerhedsudstyr, som i nye biler er standard, og som med statsgaranti (undskyld udtrykket) redder menneskeliv på Europas veje hver dag.

Den logiske – og tragiske

– konsekvens af det faktum er, at mennesker dør i trafikken, når bilerne ikke er forsynede med tilstrækkeligt sikkerhedsudstyr.

Liv, der kunne være reddet; mennesker, der kunne have siddet med ved julebordet i stedet for at være et billede på reolen.

200 procent
Men ud over det kendte udstyr, som politikerne efter lang tids pres omsider nedsatte afgiften på, er der kommet en bunke nye systemer, der skal passe på os selv og andre trafikanter. Med moms og registreringsafgift betaler du mere end det tredobbelte for den mest moderne sikkerhed – hvis den da overhovedet er tilgængelig i de billigbiler, danskerne har råd til at køre i.

LÆS OGSÅ: Afgifter skader trafiksikkerheden

Bent Mikkelsen, der er direktør i De Danske Bilimportører, vil have helt nye afgiftsregler for biler, så de svarer til den tid, vi kører i.

– Man skal fjerne det afgiftssystem, vi har i dag, hvor vi beskatter alt, hvad der er godt. Alle nye tiltag på miljø- og sikkerhedsudstyr bliver straffet med en 200 procents beskatning. I stedet kunne man omlægge den til en form for teknisk afgift, hvor man ser på den enkelte bils miljø- og sikkerhedsegenskaber, siger Bent Mikkelsen.

Samfundsopgave
De 200 procent kommer af, at vi først lægger moms på bilens pris og derefter pålægger den 180 procent i registreringsafgift.

Bilsalget består af mere end 50 procent små økonomiske biler.

LÆS OGSÅ: Sådan er Danmarks værste bilist

– Der er jo sket en vældig holdningsændring til bilen. I dag er bilen en nødvendighed.

– Derfor kan vi se, at mere end 50 procent af bilsalget ligger på de små og meget økonomiske modeller, fordi de skal dække et transportbehov. Derfor er det en samfundsopgave at dække dette behov, så vi kan få det bedst mulige materiel.

Danmark er dobbelt så dyr
De europæiske bilproducenters organisation, ACEA, har beregnet, hvor i Europa man betaler mest i afgift for en bil i løbet af de første 12 år på vejene. Resultatet er ikke overraskende, men alligevel chokerende for os danskere.

210.922 kroner koster hver bil os bilejere, når vi lægger registreringsafgift, ejerafgift, brændstofafgift og forsikringsafgift sammen.

På andenpladsen kommer Finland med 150.724 kroner. EU's gennemsnit er 102.375 kroner. Under halvdelen af vores.

LÆS OGSÅ: Bilisterne skider på sikkerheden

– Det er paradoksalt, at bilerne på de danske veje normalt starter som de billigste og ender som de dyreste, efter at afgifterne er lagt til. Importørerne opnår nemlig de laveste fabrikspriser i Europa – til gengæld gør den høje registreringsafgift, at danskerne ender med at betale mest, siger bilteknisk redaktør på FDM Motor, Søren W. Rasmussen, til bladet.

– Resultatet er, at vi har en af de ældste bilparker, og at vi må nøjes med mindre biler, der ikke rummer det nyeste inden for sikkerhed og miljøbeskyttelse, slutter Søren W. Rasmussen.