Nyt dæk kan det hele

Continental har udviklet et økodæk, som efter eget udsagn er to år forud for konkurrenterne - vi har testet det

Det er især på våd vej, at økodæk får problemer, fordi de er bygget til én ting: at spare brændstof.  De store bilmærker forsker derfor intensivt i hvordan man gør økodæk bedre. Continental har netop færdigudviklet et helt nyt økodæk ContiEcoContact 5, som er mærkbart hurtigere og bremser mærkbart bedre end forgængeren. På den våde bane bremser vi med med mere end 10 procent kortere bremselængder end forgængeren ContiEcoContact 3, og kommer helt på på 10,7 m/sek2 ved nedbremsning
Det er især på våd vej, at økodæk får problemer, fordi de er bygget til én ting: at spare brændstof. De store bilmærker forsker derfor intensivt i hvordan man gør økodæk bedre. Continental har netop færdigudviklet et helt nyt økodæk ContiEcoContact 5, som er mærkbart hurtigere og bremser mærkbart bedre end forgængeren. På den våde bane bremser vi med med mere end 10 procent kortere bremselængder end forgængeren ContiEcoContact 3, og kommer helt på på 10,7 m/sek2 ved nedbremsning

Økodæk eller lavfriktions-dæk har hidtil været dårligere til at bremse og styre end almindelige dæk. Det er ellers et helt grundlæggende fysisk vilkår, som hidtil har været svært at ændre ved.

Derfor er man hos Continental de seneste år gået i en helt ny retning hvad angår dækudvikling og har taget fat i udviklingen af dækket helt ned på atom-niveau.

En gummi-kamæleon
- For 15 år siden kunne vi udelukkende forholde os til mekanikken, når vi udviklede dæk. I dag ser vi på de kemiske reaktioner på atomart plan. Og det giver et fantastisk udviklingspotentiale og speeder udviklingshastigheden op mange gange , fortæller udviklingschef Christian Kötz til Ekstra Bladet.

Helt konkret kan man sammensætte dækkene, således at de skifter karakter afhængig af hastigheden og omstændighederne. Når man kører ligeud gør dækkets atomer i trædefladen, at rullemodstanden er lav, men i det øjeblik, du træder på bremsen skifter gummiet karakter og får høj friktion.

Det lyder som et marketing-stunt, men det er meget håndgribeligt.

I to uafhængige test konstaterer vi ved selvsyn, at de nye dæk bremser bedre og bruger mindre brændstof end forgængeren.

Tidligere ville de være umuligt at lave dæk som både gav mindre rullemodstand uden at det gik ud over bremseevnen.

Men nanoteknik og avancerede computer-analyser kan de bedste dæk opnå fordele i begge retninger, og det er det der gør at de bedste dæk kan begge dele, forklarer Christian Kötz.

Ifølge Christian Kötz vurderer, at det nye Continental ContiEcoContact 5 har to års forspring i forhold til konkurrenterne.





billedtekster:

Testen afslører, at de nye ContiEcoContact 5 er mærkbart bedre til at bremse i vådt føre end forgængeren, samtidig med at rullemodstanden er formindsket. Det blå farve indikerer et prototypedæk, der er særligt udviklet for lav friktion, men er dårligt til at bremse

billedtekst 2:

- At udvikle dæk som med lav rullemodstand som ikke samtidig forbedrer sikkerheden, er ikke en mulighed for os, siger Christian Kötz, der er udviklingschef hos Continental.