Audi A6 er officielt præsenteret - se videoen

Den kommende A6 bliver en smule lettere, men ikke større end den nuværende A6

Selvom den nye A6 på nær en cm i længden har samme størrelse som den nuværende A6, er der tale om en helt ny konstruktion.
Selvom den nye A6 på nær en cm i længden har samme størrelse som den nuværende A6, er der tale om en helt ny konstruktion.

En helt ny Audi A6 er præsenteret.

Selvom den nye A6 på nær en cm i længden har samme størrelse som den nuværende A6, er der tale om en helt ny konstruktion.

Bilens basis er en temmelig avanceret konstruktion, hvor Audi i vid udstrækning har brugt aluminium af tre hensyn: For at sænke vægten, centrere vægten og gøre bilens karosseri stivere og dermed mere vibrationssvag og nøjagtig i sine køreegenskaber.

LÆS: 10 ting der kan redde dig og din bil gennem kulden

Samme størrelse
Med en totalængde på 492, en højde på 146 cm og en bredde på 187 cm er den nye Audi A6 en cm kortere, en cm bredere, men har samme højde som den nuværende A6, der har været i produktion siden 2004.

En lavere luftmodstands-koeficient (0,26) gør at A6 skal bruge færre kræfter for at holde samme fart som den nuværende A6.

Motorprogrammet spænder fra en diesel på to liter og 177, og rundes foreløbig af med en 3-liter V6'er med benzin og 300 hk. Alle varianterne er blevet markant mere brændstof-besparende.

Mere økonomisk
Den 177 hestes diesel er en let revideret udgave af den nuværende 2.0'er, der yder 170 hk. Den giver et opgivet forbrug på 20,4 km/l.

Det er spøjst nok nøjagtig samme tal som BMWs 184 hestes 520d. Hvordan bilfabrikkerne helt planlagt er i stand til at opnå identiske forbrugstal helt ned i første decimal, er mig en gåde.

Den mindste benzinmotor er en V6'er på 2.8 liter, som yder 204 hestekræfter og forbruger 12 procent mindre brændstof end den ditto motor i den nuværende Audi.

En treliter diesel fås i to varianter med hhv. 204 og 245 hestekræfter.

Foreløbig topmodel
Den 204 hestes version afløser den nuværende 3,0'er med 190 heste, men formår på trods af den større ydelse, at køre 19 procent længere på literen end før. Den er opgivet til 19,2 km/l.

Den kraftigere version med 245 hk er 5 heste stærkere end den nuværende, og er opgivet til 16,7 km/l. Det er en forbedring på 16 procent.

Største motor er en V6'er på 3 liter med 300 hk, som giver A6 en topfart på 250 km/t og en 0-100 tid på 5,5 sekunder.

Hybrid med GTI-motor
Senere vil Audi levere en hybrid baseret på den 2-liter turbo-benziner med 211 hk og en 45 hestes elmotor, som er anbragt bag benzin-motoren.

Lige som med forgængermodellen tilbyder Audi også den nye A6 med et bredt udvalg af gearkasser.

Afhængigt af motoren kan man vælge mellem en 6-trins manuel gearkasse, den trinløse multitronic eller – som noget nyt – den sportslige S tronic, Audis gearkasse med to koblinger.

Det fremgår ikke om A6 er blevet mere rummelig, men den har med sikkerhed fået et løft på eksklusiviteten. Instrumentbordet er helt nyt og domineres af en kæmpe skærm på hele 8 tommer i diagonal-mål. Den fås dog mindre.

Bagsædet, som kan foldes, har som standard plads til tre personer, men to sepate sæder kan fås på bestilling.

Audi A6 bliver vist på Detroit Motor Show til januar og Geneve Motor Show til marts