Test af VW Cross Polo

Cross Polo er et spørgsmål om stil og sjov – mens du lever op til tidens klimakrav

Cross Polo er løftet 15 millimeter og frisket op til en tur i det grønne, men de 215 millimeter lavprofil-dæk er mest for syns skyld og ikke skabt til præstationer uden asfalteret underlag. Foto: Tap
Cross Polo er løftet 15 millimeter og frisket op til en tur i det grønne, men de 215 millimeter lavprofil-dæk er mest for syns skyld og ikke skabt til præstationer uden asfalteret underlag. Foto: Tap

Wien (Ekstra Bladet):

En Polo er en kedelig, fornuftig bil for dem, der gerne vil slippe lidt ekstra for at få vinkler i cirklen på snuden af lillebilen. Vi har allerede set den nye Polo fra sidste år samt langliterbilen BlueMotion og sprinterversionen GTI fra i år, som dog fortjener at få slettet ’kedelig’.

Nu har VW vist frækkerten Cross Polo i det bakkede landskab mellem Østrig og Slovakiet. Den skal dække det sidste hul i markedet. Det hul, hvor de kække, unge bilkøbere sidder og kigger i brochurer efter noget spraglet og festligt til at peppe hverdagen lidt op.

Noget, der er fornuftigt og klimavenligt uden at være for fodformet. Og her rammer VW lige midt i tyreøjet.

For Cross Polo er bortset fra 15 millimeter ekstra frihøjde kun anderledes på overfladen. Faktisk er den det stik modsatte af, hvad VW ellers står for.

Omvendt folkevogn
VW er som et gråt jakkesæt, der kan bruges til enhver lejlighed, og som aldrig rigtigt går af mode, fordi den aldrig rigtigt har været moderne. Med Cross Polo har de syet fartstriber på og indbygget en iPod i skulderpuden, så rockstjerner også kan have det på.

Cross Polo er en ren designsag, hvor de eneste tekniske forandringer er affjedringens tilpasning til den lidt større frihøjde, der er ændret. Hjulene er vokset til 17 tommer med 40-profil dæk og fem sorte eger.

Det giver til gengæld også lige lidt af den der fornemmelse af langbenet stivhed, der kendetegner de offroadere, som Cross Polo prøver at ligne uden at forsøge at være.

Lige over 200.000 kr.
Udvendigt er den en variant af den nye Polo med afskærmning hele vejen rundt i sort plast, der rigtigt skal signalere mudret fritid med lejlighedsvise flodkrydsninger.

Det ser rigtigt festligt ud til en kraftig kontrastlakering, og det er lige, hvad Polo trænger til for at komme lidt af sit kedelige image til livs. Men vælg den i grå som jakkesættet, og al charmen forsvinder i gråt i gråt.

Vi tipper, at den friske nye 1,2 TSI med DSG7-gear bliver en rigtig sællert til dem, der ser mere på image end prislap. Den lander formentlig omkring 275.000 kroner, mens en 1,4 som den billigste kommer til at koste lige over 200.000. v



1 af 7 Den ligner en rå 4x4-børste, men kør uden om mudderet, for dette friske offroad-pust er nok spændt op til lir på overfalden, men indenunder er den forhjulstrukket og økonomisk. Foto: Tap
2 af 7 
3 af 7 
4 af 7 
5 af 7 Glatbarberet bagsmæk uden tal og bogstaver med virker til det rå look, men den alufarvede bundplade er i plastik og ikke bygge til at tage slag fra en forceret skråning. Foto: Tap
6 af 7 Sagen i en nøddeskal: Kraftige kantsyninger omkring et komfortabelt automatgear forbundet til en 1,2-liters benzinmotor. Sagen i en nøddeskal: Kraftige kantsyninger omkring et komfortabelt automatgear forbundet til en 1,2-liters benzinmotor. Foto: Tap
7 af 7 Cross Polo er løftet 15 millimeter og frisket op til en tur i det grønne, men de 215 millimeter lavprofil-dæk er mest for syns skyld og ikke skabt til præstationer uden asfalteret underlag. Foto: Tap
0 kommentarer
Vis kommentarer