TV: Det første møde med Audi A1

En hård konkurrent til Mini: Audi A1 kører glimrende, og prisen er lige i øjet

Høj kvalitet og lækre materialer præger Audi-kabinen. Der er også mulighed for skrappe farver indvendigt. (Foto: Audi)
Høj kvalitet og lækre materialer præger Audi-kabinen. Der er også mulighed for skrappe farver indvendigt. (Foto: Audi)

Efter at have banket Peugeot grundigt på plads med en 1-2-3-sejr på Le Mans for nylig, indleder Audi nu et nyt opgør. Denne gang kører fjenderne noget langsommere og har navne som Mini, Alfa Romeo Mito og Citroën DS3.

Våbnet hedder A1, og det er den mindste Audi siden A2, som gik ud af produktion for fem år siden.

Den nye Audi er bygget på undervognen fra en VW Polo, som dog er sat lidt mere sportsligt op. Og det er ingen skam, for A1 kører rigtig, rigtig godt.

En fast affjedring og et præcist styretøj med en god feedback gør, at du ikke føler dig usikker, selv om du kører friskt til i svingene. Samtidig virker Audi’en tilpas retningsstabil og velafstemt i undervognen til at føles større, end de knap fire meter den måler.

Begrænset bagsædeplads
På forsæderne er der også god plads, og materialer samt kvalitet i kabinen er af meget høj standard for klassen.

Til gengæld må bagsædepassagererne betale prisen for bilens kompakte størrelse. Skal forsæderne indstilles til mennesker af almindelig højde, er bagsædepladsen nemlig yderst begrænset.

Bagagerummet kan man derimod ikke klage over. Med 270 liter er det faktisk 110 liter større end Mini’ens.

Og det er ikke det eneste punkt, hvor Mini’en bliver sat til vægs af den nye opkomling.

Faktisk er grundudgaven både hurtigere, mere økonomisk og næsten 14.000 kroner billigere end den billigste Mini. På den anden side er Mini’en måske mere involverende at køre.

God basismotor
Motorprogrammet udgøres af to økonomiske dieseler samt en 1,2 liters turbo-benzin på 86 hk og en 1,4 turbo på 122 hk, som også kendes fra VW Golf.

86 hestekræfter lyder måske ikke af meget, men den lille motor passer faktisk glimrende til bilen, som egentlig ikke mangler power. Turboen hjælper da også med at få momentet helt op på 160 Nm helt nede fra 1.500 omdrejninger i minuttet. Og den femtrins manuelle gearkasse er lækker at arbejde med.

Med 122 hestekræfter er bilen selvfølgelig anderledes kvik, og motoren, som i forvejen er utroligt velfungerende, skuffer heller ikke i A1.

S1 næste år
Er det ikke nok, så kommer Audi med en S1 til næste år, som skulle få 186 hestekræfter, og forhåbentlig vil koste under 340.000 kroner.

Samlet set er det forholdet mellem pris og kvalitet, design samt køreegenskaber, der gør den lille Audi særdeles interessant herhjemme. A1 kommer til landet til september.

Audi A1 kan ses på Paris Motor Show 2010.

Audi A1 1,4 TFSI S-tronic 7 gear

Motor: 1.390 k.cm, benzin, turbo, 4 cylindre

Ydelse: 122 hk/ 200 Nm

0-100 km/t: 8,9 sek.

Topfart: 203 km/t

Forbrug: 19,2 km/l (EU-norm.)

Pris: 278.234 kroner

Plus: Pris, køreegenskaber, motor

Minus: bagsædeplads

Motorprogram:

1,2 TFSI (5 trins manuel): 86 hk, 19,6 km/l - 218.301 kr.

1,4 TFSI (6 trins manuel): 122 hk, 18,5 km/l - 251.100 kr.

1,6 TDI (5 trins manuel): 90 hk, 26,3 km/l - cirka 233.200 kr. (introduceres januar 2011)

1,6 TDI (5 trins manuel): 105 hk, 25,6 km/l - 249.838 kr.

1 af 4 Bagfra kendes A1 på baglygterne, som nærmest ser ud til at svæve frit. (Foto: Audi)
2 af 4 Her på bagsædet er pladsen desværre begrænset, men til gengæld er der udmærket plads i bagagerummet. (Foto: Audi)
3 af 4 Den lille nye A1 fra Audi er blevet prissat fornuftigt i Danmark. Når den kommer til september vil den starte på 218.000 kroner for den mindste model. (Foto: Audi)
4 af 4 Høj kvalitet og lækre materialer præger Audi-kabinen. Der er også mulighed for skrappe farver indvendigt. (Foto: Audi)
0 kommentarer
Vis kommentarer