Dæktryksovervågning

Flere biler i dag er derfor udstyret med dæktrykovervågning, der konstant overvåger trykket i dækket og advarer føreren, hvis trykket falder under en fastsat værdi.
Flere biler i dag er derfor udstyret med dæktrykovervågning, der konstant overvåger trykket i dækket og advarer føreren, hvis trykket falder under en fastsat værdi.

Et korrekt dæktryk er vigtigt for sikkerheden. Et for lavt dæktryk kan bl.a. føre til overophedning af dækket med svigt til følge.

Desuden forringes dækkets egenskaber i forbindelse med pludselige undvigemanøvrer samt evnen til at modstå akvaplaning. Dette gælder ved et for lavt dæktryk på alle fire hjul, men også ved et for lavt tryk i bare et enkelt hjul, hvor bilen kan få uforudsigelige køreegenskaber.

Flere biler i dag er derfor udstyret med dæktrykovervågning, der konstant overvåger trykket i dækket og advarer føreren, hvis trykket falder under en fastsat værdi.

Dæktrykovervågning kan desuden have en miljømæssig gevinst, da et for lavt dæktryk øger brændstofforbruget med helt op til 15% ved 1 bar for lidt tryk. Ved et dæktryk på 0,6 bar for lidt reduceres dækkets levetid desuden med helt op til 50%.

Dæktrykovervågning bliver bliver EU-lovkrav på nye biler og påhængskøretøjer, der registreres fra 1. november 2014 (for nye modeller dog allerede fra 1. november 2012)

Kilde: Færdselsstyrelsen

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere