Et korrekt dæktryk er vigtigt for sikkerheden. Et for lavt dæktryk kan bl.a. føre til overophedning af dækket med svigt til følge.
Desuden forringes dækkets egenskaber i forbindelse med pludselige undvigemanøvrer samt evnen til at modstå akvaplaning. Dette gælder ved et for lavt dæktryk på alle fire hjul, men også ved et for lavt tryk i bare et enkelt hjul, hvor bilen kan få uforudsigelige køreegenskaber.
Flere biler i dag er derfor udstyret med dæktrykovervågning, der konstant overvåger trykket i dækket og advarer føreren, hvis trykket falder under en fastsat værdi.
Dæktrykovervågning kan desuden have en miljømæssig gevinst, da et for lavt dæktryk øger brændstofforbruget med helt op til 15% ved 1 bar for lidt tryk. Ved et dæktryk på 0,6 bar for lidt reduceres dækkets levetid desuden med helt op til 50%.
Dæktrykovervågning bliver bliver EU-lovkrav på nye biler og påhængskøretøjer, der registreres fra 1. november 2014 (for nye modeller dog allerede fra 1. november 2012)
Kilde: Færdselsstyrelsen