Gamets partnere

Sponsorerne holder gang i bilsporten - også den historiske

Klarlund var også i 2009, mens prinsesse Marie om tog sig af uddelingen af trofæerne.
Klarlund var også i 2009, mens prinsesse Marie om tog sig af uddelingen af trofæerne.

Copenhagen Historic Grand Prix har Klarlund.

Lige som Formel 1-racing, GP-racing for motorcykler, F1 for speedbåde, sportsflyvernes airrace og fodboldteamet i New York har Red Bull.

Uden sponsorer ville bilsporten få svært ved at holde hjulene kørende.

Klarlund er en estimeret leverandør af ure og smykker og har siden 1947 været kendt for eksklusivitet og velrenommerede brands som Rolex, Panerai, Vacheron Constantin, Audemars Piquet, Omega, Longines eller TAG Heuer, når det gælder ure.

De eksklusive ure og smykker hører forretningskæden til, men ikke desto mindre står Klarlund som leverandør af imposante trofæer, der år efter år har været mål for kørerne i de historiske racerbiler tillige med sejrherrenes triumf og laurbær.

Klarlund vil gerne stå for kvalitet og eksklusivitet og mener det passer fint sammen med de historiske racerbiler, hvoraf mange er både sjældne og kostbare.

Tyren fra Thailand
Når det gælder den røde tyr, Red Bull, Toro Rosso eller Krating Daeng, som det hedder på thailandsk, og hvorfra energidrikken Red Bull har sit oprindelige udspring, så falder tanken straks på Formel 1, VM-rally, roadracing og anden ekstrem sport.

Erhvervseventyret med energidrikken begyndte, da østrigeren Dietrich Mateschitz i 1982 var i Thalland og hos en taxa-chauffør fandt ud af, at den lokale energidrik Krating Daeng kvikkede ham gevaldigt op oven på rejsens jetlag.

Han øjnede mulighederne på verdensmarkedet, og gik i sammen med manden bag den thailandske drik, Chaleo Yoovidhya. De begyndte at opbygge et internationalt forretningsimperium under navnet Red Bull.

Den østrigsk-thailandske duo har hver 49 pct, af aktiuekapitalen, mens de resterende to beror hos Toovidhyas søn Chalerm.

Anden form for reklame
Red Bull første internationale lancering foregik i Ungarn i 1992 og siden er det gået frem med en støt stigende kurve, og for to år siden blev makkerparret af det amerikanske magasin Forbes listet som verdens 260’ende rigeste.

Intet under at Red Bull har haft råd til at købe sig ind i to Formel 1-team, et fabriksstøttet VM-rallyteam, et NASCAR-team, flere fodboldhold og optræde som hovedsponsorer i både roadracing, sportslfyvning, speedbådsrace, anden ekstrem sport og meget mere.

Red Bull har ikke satset på profilering ved markedsføring med traditionel annoncering, men prmært gennem en massiv og aggressiv sponsor-strategi, og menes i dag at sidde på omkring 65 pct. af verdensmarkedet for energidrikke.

Red Bulls har været kritiseret på grund af energidrikkens indhold af kofein og kokain. Det sidste især fordi, det måske kan give problemer i lande med streng narkotikalovning og 0-tolerance, eksempelvis i Taiwan.

Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen