WIEN (Ekstra Bladet): En Polo er en kedelig, fornuftig bil for dem, der gerne vil slippe lidt ekstra for at få vinkler i cirklen på snuden af lillebilen.
Vi har allerede set den nye Polo fra sidste år samt langliter-bilen BlueMotion og sprinter-versionen GTI fra i år, som dog fortjener at få slettet 'kedelig'.
Nu har VW vist frækkerten Cross Polo i det bakkede landskab mellem Østrig og Slovakiet. Den skal dække det sidste hul i markedet. Der hvor de kække, unge bilkøbere sidder og kigger i brochurer efter noget spraglet og festligt til at peppe hverdagen lidt op.
Omvendt folkevogn
Noget, der er fornuftigt og klimavenligt uden at være for fodformet. Her rammer VW lige midt i tyreøjet.
For Cross Polo er bortset fra 15 millimeter ekstra frihøjde kun anderledes på overfladen. Faktisk er den det stik modsatte af, hvad VW ellers står for.
VW er normalt som et gråt jakkesæt, der kan bruges til enhver lejlighed, og som aldrig helt går af mode, fordi den aldrig rigtigt har været moderne.
Med Cross Polo har de syet fartstriber på og indbygget en iPod i skulderpuden, så rockstjerner også kan have det på. Cross Polo er en ren designsag, hvor de eneste tekniske forandringer er affjedringens tilpasning til den lidt større frihøjde. Hjulene er vokset til 17 tommer med 40-profil dæk og fem sorte eger.
Det giver til gengæld også lige lidt af den der fornemmelse af langbenet stivhed, der kendetegner de offroadere, som Cross Polo prøver at ligne uden at forsøge at være.
Mere image end prislap
Udvendigt er den en variant af den nye Polo med afskærmning hele vejen rundt i sort plast, der rigtigt skal signalere mudret fritid med lejlighedsvise flodkrydsninger.
Det ser rigtigt festligt ud til en kraftig kontrastlakering og er lige, hvad Polo trænger til for at komme lidt af sit kedelige image til livs.
Men vælg den i grå som jakkesættet, og al charmen forsvinder i gråt i gråt.
Vi tipper, at den friske nye 1,2 TSI med DSG7-gear bliver en rigtig sællert til dem, der ser mere på image end prislap.
Den lander formentlig omkring 275.000 kroner, mens en 1,4 som den billigste kommer til at koste lige over 200.000.