TV: Audi på slankekur

Vægtvogterne: Tyskerne arbejder ud fra devisen at lette biler giver bedre økonomi

Audis R8 5,2 FSI Quattro er et af eksemplerne på, at tyskerne fokuserer på letvægtsmaterialer. Bilen er et stilstudie i brugen af kulfiber i bilindustrien. pr-foto
Audis R8 5,2 FSI Quattro er et af eksemplerne på, at tyskerne fokuserer på letvægtsmaterialer. Bilen er et stilstudie i brugen af kulfiber i bilindustrien. pr-foto

Formlen er kort og kontant: Mindre vægt, betyder bedre benzinøkonomi og køreegenskaber.

Derfor vil Audi bruge endnu flere letvægtsmaterialer i deres produktion. Der skriver det ansete engelske bilmagasin, CAR.

– En vægtreduktion på 100 kilo betyder, at en bil vil udlede mellem 8 og 11 gram mindre CO2 pr. kilometer, siger Heinrich Timm, chef for Audis Aluminium and Lightweight Design Center.

De vægtreducerende metoder består af de førnævnte aluminiumslegeringer, magnesium, kulfiber (som bliver brugt i den ultrafede R8) og letvægtsstål, som bliver brugt sammen med aluminium i TT’eren.

Effektive motorer
Valget af lettere materialer betyder, at bilerne skal have lettere og knapt så kraftige bremser. En lettere bil indeholder nemlig ikke så meget energi som en tungere af slagsen. Derfor er de lettere at bringe til standsning.

Samtidig betyder lettere biler en bedre benzinøkonomi. CAR skriver, at en Audi kan køre 7,5 procent længere for hver 100 kg, der bliver skrællet af bilens egenvægt. Det betyder nødvendigvis en mindre benzintank – og mere sparet vægt.

Oven i hatten betyder vægtreduktionen også fokus på mindre og mere effektive motorer.

– Hvert reduceret kilo af roterende masse har samme effekt på accelerationen, som hvis vi valgte at fjerne 16 kilo fra kroppen på bilen, siger Heinz Hollerweger, der er chef for udviklingen af teknikken i Audis biler.

Behagelig kørsel
Selv om det umiddelbart ikke virker fornuftigt, så er de lettere biler mere behagelige at køre i end tungere.

Normalt har en tungere bil nemlig lettere ved opsuge bump fra vejen, men en tung bil har samtidig brug for kraftig støddæmpning for at slippe for kraftige vertikale bevægelser. Det betyder, at bilen kan bevæge sig mere i uhensigtsmæssige retninger.

Og så er vi tilbage ved accelerationen.

– Effekten er endnu større, når vi ser på massen af bremser og støddæmpning. Hvis vi reducerer vægten her med 10 kilo, svarer det til, vi reducerer bilens vægt med 50 kilo, siger Heinz Hollerweger.

1 af 2 Audi skal være lettere, hurtigere og bruge mindre brændstof fremover. Det vil man gøre ved at bruge mere aluminium og magnesium og anvende stål på nye måder
2 af 2 Audis R8 5,2 FSI Quattro er et af eksemplerne på, at tyskerne fokuserer på letvægtsmaterialer. Bilen er et stilstudie i brugen af kulfiber i bilindustrien. pr-foto
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere