Test af den nye E-klasse stationcar

Den nye Mercedes E-klasse rummer 1950 liter bagage. Og hvad så? Vi vil hellere lave en brænder ...

E-klasse stationcar bliver introduceret på det danske marked den 21. november
E-klasse stationcar bliver introduceret på det danske marked den 21. november

Dækkene hviner, som en såret Homer Simpson, der har fået stjålet sin sidste doughnut.

Og det er netop, hvad vi gør. Altså laver doughnuts i den nye Mercedes E-klasse stationcar. Og det endda foran Barsebäck. Tag den Jönsson!

Vi kan også lave giftig røg - selvom røgen fra dækkene er nok giftigere end dampen fra Barsebäck .

Altså, Mercedes har gjort virkelig meget ud af at gøre rummet deromme nemt at pakke:

Elektrisk bagklap var før noget du skulle betale ekstra for, men nu er det standard. Det samme er de den nemme måde at lægge sæderne ned på. Træk i en håndtag og vupti: du har et plant gulv.

Og så gider vi ikke tale mere om plads. Den er nemlig stor nok.

Uovertruffen komfort
Røgen bølger omkring bilen, og duften (ja, duften!) af brændt gør godt.

Høj komfort med et meget lavt støjniveau er standard. Det samme er en lang liste af standardudstyr: blandt andet en føler, der mærker om du er ved at falde i søvn bag rattet, klimanlæg og et multifunktionsrat i læder.

Instrumentbordet har dog ikke helt den finish, som jeg mener en bil til en million kroner bør have.

Hvad med priserne?
Priserne for en tur i taxaen er de samme som altid, men vil du selv betale må du af med 914.000 kr. for den billigste med en 1.8 liters benzinmotor på 183 hk.

Den foreløbig hurtigste model på det danske marked, en E500 med 388 hk sikrer, at prisen ender på 1.460.000 – plus det løse naturligvis. Efter min mening, giver en stor benzin V8’er dog ingen mening i en bil, hvis største styrke er en uovertruffen komfort.

En motor med mening får du til gengæld i 250 CDI – den mindste dieselmotor med den mellemste tuningsgrad: 204 heste fra den kun 2.1 liter store motor imponerer:

Den klarer over 16 km på en liter diesel, og er du voldsom nok på gaspedalen kan du såmænd præstere - næsten - al det hjulspin du har lyst til.

1 af 4 Du savner ikke noget bag rattet. Automatgear er standard ligesom en træthedsføler, der advarer dig, hvis du er for træt til at køre
2 af 4 For 7000 kr. får du et par ekstra sæder til børnene. Og endda med kopholder
3 af 4 
4 af 4 E-klasse stationcar bliver introduceret på det danske marked den 21. november
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere