Når designet styrer en Renault

Med smukke former og avanceret teknik skal Renault Laguna Coupé prøve kræfter med biler som BMW 3-serie Coupé og Audi A5

Selvom Renault ikke har planer om at sælge sin nye Coupé i USA, er den blevet fotograferet i New York. Måske fordi Renault har forhandlet med Chrysler om et samarbejde? (Foto: Fabriksfoto)
Selvom Renault ikke har planer om at sælge sin nye Coupé i USA, er den blevet fotograferet i New York. Måske fordi Renault har forhandlet med Chrysler om et samarbejde? (Foto: Fabriksfoto)
PORTUGAL (Ekstra Bladet): At sætte sig op til at konkurrere med biler som BMW 3-serie og Audi A5 tyder på høje ambitioner om at sælge biler i luksusklassen.

Ambitioner om at sælge biler i den dyre afdeling er dog ikke nyt for Renault. Det franske firma har en lang tradition for at sælge biler i alle prisklasser.

Senest den flotte, men også aparte og lidet succesfulde Avantime og den luksuøse Vel Satis, som ikke ligefrem har været en guldgrube for Renault.

Men nu prøver Renault altså igen med en bil, som ser ud, så man selv som BMW- eller Audi-nørd er nødt til give den et anerkendende nik.

Det oprindelige
På vores test-tur langs Algarve-kysten i Portugal fik Laguna Coupé hele familier til at stoppe op.

Designerne har været meget tro mod det oprindelige koncept. Det betyder blandt andet, at man har været nødt til at tage helt nye produktionsmetoder i brug for at få skabt formerne på Laguna Coupé.

Bagsmækken er så kompliceret udformet, at det ikke kunne lade sig gøre at trække den ud af en stålplade. I stedet har man støbt den i et metalpulver, som herefter er varmet op og hærdet.

Coupéen er fem cm kortere og fire cm lavere end femdørs-modellen. Og pladsen skulle efter sigende være god for klassen.

Håbløst
En prøvesidning afslører, at jeg kan sidde deromme, men da man alligevel aldrig kunne drømme om at vælge en coupe for pladsen, er det måske en smule underordnet, at der stort set ikke er plads til voksne mænd på bagsædet.

Adgangen er også ret håbløs. Men det er prisen for det gode design. Laguna Coupé er dog ikke skabt som en praktisk bil, men derimod til europæere med god indkomst uden børn.

Styrer på alle fire
Det er nemt at overskue udstyrsversionerne i den nye Coupé. Der er nemlig kun to: et højt og et meget højt.

Automatisk klima, 17 tommer fælge, læder, xenon, sportsrat og nøglefri betjening er standard, og vælger du den dyrere, får du blandt andet andet firehjulsstyring og valgfri rød/sorte lædersæder i stedet for de ensfarvede af slagsen.

Firehjulsstyringen er af den rigtige slags, hvor baghjulene kan dreje 3,5 grader både udad og indad. Ved hastigheder under 60 km/t. drejer baghjulene modsat, som du måske kender det fra store lastvogne eller de små moon-cars, som dine børn kører rundt i i børnehaven. Det betyder, at du skal bruge mindre plads for at vende bilen.

Underholdende
Over 60 km/t. drejer baghjulene i samme retning som forhjulene til fordel for både stabilitet og komfort (især for bagsædepassagererne). Og begge dele kan mærkes i virkeligheden.

Renault Laguna Coupé opleves både sikker, komfortabel og underholdende, når det går stærkt i sving. Firehjulsstyringen er både med til at gøre bilens køreegenskaber sjovere og mere tilgivende, når du bevæger dig på kanten af bilens formåen.

Systemet er naturligvis ikke billigt. I Frankrig koster det rimelige 20.000 kr. Men den pris kan du formentlig gange med tre, når du skal omregne til danske kroner.

Høj pris
Interiøret er eksklusivt og i en finish, som er højere, end vi er vant til i franske biler.

I Danmark bliver det helt sikkert ikke nemt at sælge en Renault med en mindstepris, som jeg anslår til omkring 450.000 kr. for den billigste 150 hestes variant med en 150 hestes dieselmotor.

Renault gør sig da heller ikke de store forhåbninger om at sælge ret mange Renault Laguna Coupéer.

Men hvis du lægger vejen forbi det danske hovedkvarter i Ballerup og venter på, at direktøren får fri, kan du da være heldig at få lov at se skønheden live.
1 af 3 Bortset fra lidt ekstra krom ligner det indvendige af Coupéen den almindelige hatchback, og det er godt det samme, for det ser godt ud, og ergonomien er i orden. (Foto: Fabriksfoto)
2 af 3 Niveauet er højt med tozone-klimaanlæg og lædersæder allerede fra billigste variant. (Foto: Fabriksfoto)
3 af 3 Selvom Renault ikke har planer om at sælge sin nye Coupé i USA, er den blevet fotograferet i New York. Måske fordi Renault har forhandlet med Chrysler om et samarbejde? (Foto: Fabriksfoto)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere