Den hårde kerne af amerikanerer

Carsten Ostenfeld ejer forretningen Ostenfeld biler, der puster til drengedrømmen om en amerikanerbil. Forretningen er nemlig fuld af dem

De sidste år er den nye Mustang i retroudgave blevet et hit blandt danskere med hang til amerikanere. (Foto: Mads Winther)
De sidste år er den nye Mustang i retroudgave blevet et hit blandt danskere med hang til amerikanere. (Foto: Mads Winther)

En fed amerikanertruck kan godt kombineres med sund fornuft. Det kræver bare lidt god vilje, evnen til at vende tallene rigtigt - og en god portion kærlighed til de jernholdige biler.

Carsten Ostenfeld har ejet og dyrket den kærlighed i 30 år, og hverken hjertet eller regnskabet i forretningen siger til ham, at det skal slutte foreløbig.

- Det startede for mange år siden med, at jeg købte en Ford Ranchero, som jeg satte i stand og solgte.

- Det gjorde jeg vel i 1977-78. Så har jeg lige været indenom og øve mig med en almindelig bilforretning. Men ellers er det gået slag i slag med amerikanerbilerne, fortæller Carsten Ostenfeld, mens vi går rundt om de store jernuhyrer på gårdspladsen i den istandsatte landejendom ved Slagelse, der også er rammen om forretningen.

Entusiasmen lever
Entusiasmen lever, og det samme gør hans loyale kundekreds, 'den hårde kerne'.

Det er de kunder, der kom hos ham, før byggeriet blev det rene klondike for små selvstændige, og husejerne begyndte at forveksle friværdi med rede penge.

- Der har altid været en hård kerne, der ville det her med nogle anderledes biler. Her i de senere år har der jo været nogle håndværkertyper, der har tjent nogle penge. De forsvinder igen nu, siger han.

Men helt konjunktursikker er branchen ikke. Også amerikanerbilerne lider under, at der bliver råbt 'krise' fra hustagene.

- Vi kan godt mærke, det går lidt langsommere nu, men verden er ikke gået i stå hos os. De sidste år har vi godt kunnet mærke, at folk har haft noget friværdi til at udleve nogle drømme for, og i øjeblikket er vi vel ved at falde tilbage i vores normale leje.

Ikke mange pendlere
Benzinslugernes kunder er naturligt nok ikke så forhippede på forbruget, så et par kroner op eller ned på tankens prisskilt betyder ikke det store. Som han selv udtrykker det, så er det ikke mange pendlere, der handler hos ham.

- I almindelige bilforretninger mærker de, at folk trækker i håndbremsen i samme sekund, benzinpriserne stiger, eller de hører ordet 'krise' i Radioavisen. Det har ingen indflydelse på dem, der køber vores brugte biler. De gør det for sjov og af interesse og som bil nummer to eller tre. Det er mest dem i en Mazda2 eller Peugeot 106, der går meget op i brændstofpriser. Vi har vores hårde kerne, der holder trofast ved amerikanerne.

Diesel
De store truck går godt nok ikke mere end fem-seks kilometer på en liter brændstof, benzin som diesel, men tingene skal ses i et større perspektiv, mener Carsten Ostenfeld.

I et perspektiv, der kombinerer tillid til sit køretøj med praktisk anvendelighed, komfort og macho-image. Hvor færre ture går til værkstedet, kontoret er pakket ind i læder og træpaneler, og prisen på en liter dieselolie næppe gør vækkeuret arbejdsløst.

CO2-generationen
Men det kræver også sin mand at være ligeglad med de forargede blikke fra CO2-generationen og kunne få øje på den enlige tommelfinger i skoven af strittende langemænd.

- Der er jo dem, der har fundet ud af, at de faktisk ikke kan køre billigere.

De tunge amerikanere kører meget mere vedligeholdelsesfrit, de kan tåle mere, og entreprenører kan køre meget billigere end i en lastbil - og i hvert fald meget sjovere.

De store amerikanertrucks med fem-seks-liters V8'ere og dieselmotorer med seks cylindre på næsten syv liter kan snildt klare vogntogsvægte på seks-otte ton med anhænger, selv om de danske regler ikke vil være med til det sidste par ton.

- Det kan godt være, de går lidt kortere på literen end en eller anden japansk varevogn, men de kan slæbe meget mere og under meget vanskeligere forhold.

900 Nm
Og det er der ikke så meget at sige til. En moderne amerikansk dieselmotor på 6,7 liter fra motorfabrikken Cummins, som leverer motorer til mange af de store amerikanertruck på Carsten Ostenfelds gårdsplads, tordner 350 hk og et drejningsmoment på 900 Nm af sig i den sekscylindrede opstilling, som sætter alle de benzindrevne V8'ere eftertrykkeligt på plads.

Amerikanerkulturen
Men det er nye biler. Nye brugsbiler, som skal opfylde et praktisk formål hver dag. Den gamle amerikanerkultur lever videre i hjertet på alle drømmerne, der ikke kører flere kilometer, end at tanken højst skal fyldes et par gange om måneden.

Og de har ingen planer om at udtænke en bortforklaring på, hvorfor de vil have lang motorhjelm og otte cylindre under den.

- Jeg har selv spekuleret over, hvad der får folk til at køre i de store amerikanerbiler.

Det er den amerikanske livsstil, fascinationen ved den amerikanske kultur. Det er lidt som med Harley-Davidson - bare på fire hjul.

- Jeg har lige købt en Ranchero igen. Det er nok nummer 200. Denne her har jeg købt lidt for sjov, men der kommer da et prisskilt på den en dag. Det gør der da... Selvfølgelig gør der da det.

1 af 3 Ældre klenodier er at finde inden døre. (Foto: Mads Winther)
2 af 3 Det ville være synd at sige, han gør et stort nummer ud af amerikanerne. Den trehjulede kasseknallert er eneste bil med firmalogo i Ostenfeld Biler. (Foto: Mads Winther)
3 af 3 De sidste år er den nye Mustang i retroudgave blevet et hit blandt danskere med hang til amerikanere. (Foto: Mads Winther)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere