Bilernes sæder er farlige

Kun fem af 25 biler opnåede et godt resultat i Euro NCAP´s første test af forsædernes evne til at modvirke piskesmælds-skader

Whiplash-karakteren opstår som kombination af en bedømmelse af sædets og nakkestøttens udformning og en praktisk test ved hjælp af en slæde. Denne del skal simulere påvirkningen ved en påkørsel bagfra. (Foto: Euro NCAP)
Whiplash-karakteren opstår som kombination af en bedømmelse af sædets og nakkestøttens udformning og en praktisk test ved hjælp af en slæde. Denne del skal simulere påvirkningen ved en påkørsel bagfra. (Foto: Euro NCAP)

Den uafhængige Euro NCAP cashtest af nye biler er blevet udvidet med en simuleret påkørsel bagfra, som skal afsløre forsædernes evne til at modvirke såkaldte piskesmælds- eller whiplash-skader.

De første resultater viser, at der på det felt er god plads til forbedringer. Euro NCAP har undersøgt sæderne i 25 af de biler, der er blevet testet i 2008. Kun fem opnåede et godt resultat, oplyser FDM, der er medlem af Euro NCAP-samarbejdet.

Whiplash-testen tæller med i det samlede resultat og dermed tildelingen af stjerner. Et dårligt resultat i whiplash-testen kan altså forhindre, at bilen får tildelt de maksimale fem stjerner. Det betyder, at bilen i Danmark går glip af et afgiftsnedslag på 3600 kroner og altså bliver dyrere, fordi den er dårligere.

De fem biler, hvis sæder fik karakteren 'god', var: Volvo XC60, Alfa Romeo Mito, Volkswagen Golf VI, Audi A4 og Opel Insignia.

Otte biler fik karakteren 'dårlig'. Det var: Daihatsu Cuore, Citroen Berlingo, Hyundai i10, Citroen C5, Ford Kuga, Daihatsu Terios, Peugeot 308CC og Suzuki Splash.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere