Renault i top og bund

Fem stjerner til de fleste biler i ny crashtest-serie, som er den sidste, der gennemføres efter de hidtil gældende regler

Sædvanen tro scorede Renault fem stjerner for sikkerhed i Megane. Det ser mere sløjt ud for Renault´s billigbil Dacia Sandero. (Foto: Euro NCAP)
Sædvanen tro scorede Renault fem stjerner for sikkerhed i Megane. Det ser mere sløjt ud for Renault´s billigbil Dacia Sandero. (Foto: Euro NCAP)

Den uafhængige organisation Euro NCAP har haft 12 nye biler oppe til eksamen i kollisionssikkerhed. Med få undtagerlser er bilerne blevet tildelt de maksimale fem stjerner. Men det kan meget vel være sidste gang stjernerne drysses så rundhåndet ud over kandidaterne.

Næste gang er reglerne nemlig skærpet på flere punkter, så det bliver vanskeligere at få fuldt hus. Hvordan det kommer til at se ud, får vi at vide til februar næste år.

Følgende bilmodeller har i den sidste test efter de gamle regler opnået fem stjerner: Alfa Romeo Mito, Ford Fiesta, Peugeot 308 CC, Renault Megane, VW Golf, Honda Accord, Opel Insignia og Volvo XC60.

Den nye Ford Ka måtte nøjes med fire af de fem mulige stjerner. bl.a. fordi hårde elementer i instrumentbrættet udgør en risiko for førerens knæ og lår.

Heller ikke Mercedes´ store MPV, Viano, fik den sidste stjerne med. Her er det både førerens og forsædepassagerens knæ og lår, der er i risikozonen.

Renault´s billigbil Dacia Sandero blev testet i basisudgave uden en ekstra sikkerhedspakke omfattende sideairbags. Den fik kun tre stjerner.

Endelig blev det kun til to stjerner til pickup-modellen Ford Ranger. Her er er der stor risiko for kvæstelse af førerens fødder og ben og stærk belastning af brystkassen. Euro NCAP er netop begyndt at teste pickup-trucks, som generelt er langt tilbage hvad sikkerhed angår i forhold til personbilerne.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere