Mærkevarer til udsalgspris

Masser af ældre gamle biler i millionklassen og med relativt lave kilometertal er til priser flere hundrede tusinde kroner under nyprisen

Brugte luksusbiler som Mercedes E-klasse, C-klasse og S-klasse er faldet så meget i pris, at de for nogle købere ikke længere er drømmebiler, men reelle alternativer. (Foto: Polfoto)
Brugte luksusbiler som Mercedes E-klasse, C-klasse og S-klasse er faldet så meget i pris, at de for nogle købere ikke længere er drømmebiler, men reelle alternativer. (Foto: Polfoto)
Markedet for brugte luksusbiler er hårdt presset. Priserne styrtdykker. Netop nu kan du spare 100.000 kr. eller mere på en drømmebil. Det er købers marked, så hvis du har drømmen - og kassen - er der frit valg fra hylderne.

Med raslende aktiekurser, konkurser på samlebånd, en rystet finansverden, faldende salg af nye biler og en uvis fremtid er et brugtvognslager proppet med kostbare luksusbiler ikke blandt de mest guldrandede aktiver. Det smitter af på prisdannelsen.

Prisfald
Bilforhandlerne vogter sig vel for at tage brugte sportsvogne og andre 'særligt farlige varer' i bytte til for høje priser, men alligevel byder markedet netop nu på masser af luksusbiler til gunstige priser.

Ikke bare sportsvogne, limousiner og ekstravagante 4-hjulstrækkere, for det generelle prisfald indebærer tillige, at der er gode penge at spare på veludstyrede mellemklassebiler.

Netop nu er der på bilbasen.dk omkring 85.000 biler til salg, men generelt er salget af brugte biler faldende, og der er ikke umiddelbart tegn på nogen bedring. Tværtimod.

Små holder prisen
Ifølge Danmarks Statistik blev der i 2007 solgt mellem 36.000 og 37.000 brugte biler om måneden, men frem til udgangen af september i år har det månedlige salg været mellem 34.000 og 35.000 biler.

Når salget af nye biler stagnerer eller falder, plejer salget af brugte biler at stige, men sådan er tendensen bare ikke lige nu. Små biler med økonomiske motorer er i vælten og stærkt efterspurgte, så de holder prisen, mens bilerne i de øvrige kategorier falder i pris - mere eller mindre.

Udsving
Generelt er prisniveauet på biler udbudt til salg via Bilbasen faldet fra index 100 i januar til 94 ved udgangen af september. Det er især gået ud over varebiler, firmabiler og luksusbiler. Salget af brugte varebiler er gået tilbage med 15-17 pct. og med 10-12 pct. for både firmabiler og luksusbiler.

Eksempelvis var der på denne tid i fjor omkring 1200 brugte Ford Mondeo til salg på bilbasen.dk. I år er der omkring 2000.

Bilbasen analyserer hver anden uge de gennemsnitlige priser for udsving, og i fjor var der gennemsnitligt prisnedsættelser på 2800 biler. Ifølge direktør Claus H. Andersen er det gennemsnitlige antal prisnedsættelser nu oppe på 6000 biler. Det afspejler vist meget tydeligt, at det i dag er købers marked.

Har du kassen, er du som førstegangskøber uden en nedslidt byttebil i en vinderposition, og vejen til drømmebilen bliver måske aldrig kortere, end den er nu. Mulighederne for endog meget store besparelser er legio.

Eksempelvis kan du i dag finde en Alfa 156 fra 2005 til 65.000 kr. under det tidligere prisniveau. Eller måske var det noget med en besparelse på 45.000 kr. på en Peugeot 607 eller 48.000 kr. på en Saab 9.5. Selv på den folkekære SUV-model Grand Vitara er der gevinst. Den gennemsnitlige besparelse er 31.000 kr. for en personbil og 25.000 for en van.

Find bilen nu
Men det er omkring de store og dyre biler, at det for alvor rykker. Da kan du spare 100.0000 kr. eller endnu mere på brugte eksemplarer af Audi A6, Q7 og A8, på BMW 5-serie, X5 og M6 eller for den sags skyld Z4, Mercedes Benz E-klasse, ML-klasse og S-klasse, Volvo S80 og XC90, Chrysler 300M, Jaguar S-Type og luksuriøse SUV-modeller som Range Rover, Porsche Cayenne og VW Touareg.

Den opadgående kurs på dollaren har gjort det mindre sjovt at importere modeller fra det nordamerikanske marked.

Ganske vist er brændstofpriserne lige nu for nedadgående, men der kan angiveligt ventes fornyede - og måske endda meget betydelige - stigninger omkring årsskiftet, så efterspørgslen på luksusbiler med kraftige og brændstofkrævende motorer må forventes at svinde ind.

Det gælder ikke kun for europæiske luksusbiler, men også for amerikanske modeller.

Dermed står døren på klem for købere med kørselsbehov, der ikke påvirkes synderligt af dramatiske prisstigninger på benzin og diesel.

For når der kan spares 100.000 kr. eller endnu mere ved købet af den brugte drømmebil just nu, er det bare med at få afsøgt markedet og finde bilen, mens den er billig.
1 af 3 En Porsche Cayenne med V8-motor på 4,8 liter og Tiptronic-gear koster i dag 2,4 mio. kr. Denne 4,5-liters 2006-model med 147.000 km på tælleren koster i dag 899.000 kr. (Foto: Polfoto)
2 af 3 Luksusbiler som Porsche Cayenne og VW Touareg står i klynger og venter på bedre tider eller købere, som har kassen til at udnytte prisfaldet på brugte luksusbiler. (Foto: Morten Dam)
3 af 3 Brugte luksusbiler som Mercedes E-klasse, C-klasse og S-klasse er faldet så meget i pris, at de for nogle købere ikke længere er drømmebiler, men reelle alternativer. (Foto: Polfoto)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere