Mitsubishi Colt uden rynker

Det har aldrig skadet at læne sig op ad storebror, når der var øretæver i luften. Det var der for Mitsubishi Colt efter fire år på markedet

Med den nye jetjager-front læner Mitsubishi Colt sig op ad storebror Lancer. (Foto: Peter Aaboe og Morten Dam)
Med den nye jetjager-front læner Mitsubishi Colt sig op ad storebror Lancer. (Foto: Peter Aaboe og Morten Dam)
BARCELONA (Ekstra Bladet): Ganske vist har den udgående Colt været månedens mest købte bil ti gange i perioden fra marts 2005 til maj 2008, men alderen begyndte at vise sig, ikke mindst efter den nye Lancer præsenterede de nye familietræk med den dominerende jetjager-indsugning i fronten.

Forventninger
Den har den reviderede Colt kækt overtaget, men ikke til ubetinget succes. Gabet synes for stort og dominerende til den smalle bil på bare 169,5 cm og 388 cm/394 cm i længde afhængigt af om det er en 3-dørs eller 5-dørs version. Højden på de to udgaver er 152 cm og 155 cm.

Længden placerer Colt i den oprindelige kategori for B-segment-biler, der typisk måler 385 cm med 375 cm som det korteste, Toyota Yaris, og Skoda Fabia på 399 cm som det længste.

Motorer
Akselafstanden på 250 cm placerer et hjul i hvert hjørne og dermed er der grund til at forvente gode køreegenskaber. Forventningerne bliver indfriet med skarpe og næsten neutrale svingegenskaber, hjulpet på vej af en passende, præcis elektrisk servostyring.

Affjedringskomforten efterlader derimod skader på sjæl og krop. Selv den lille 1,1 Colt med en 3-cylindret benzinmotor på 75 hk kører på 195/50-15 dæk, der ikke undlader at informere chauffør og passagerer om vejens beskaffenhed i en grad, som ingen har brug for. Der bliver dog ikke værre, når motoren vokser til 1,3 liter med 95 hk eller 1,5 liter med 109 hk og hjuldimensionen til 205/45-16.

Den 3-cylindrede motor lyder energisk og går til vaflerne med iver. 0-100 spoler den af på 12,8 sek. med bare 75 hk under speederfoden. Desværre bliver motoren ved med at knurre på landevej og motorvej. Det samme gælder for den 4-cylindrede motor, 1,3 liter med 95 hk så vel som for 1,5 liter med109 hk.

Ørken
Mitsubishi understreger, at der har været arbejdet meget med lyddæmpning, måske der skulle have været arbejdet lidt mere, for lydniveauet i kabinen opfattes som højt, især i Ralliart-udgaven.

I en smal bil forekommer der ofte albuegnubben imellem chauffør og passageren i forsædet - også i Colt. Tilmed er chaufførens højre ben næsten konstant i nærkontakt med en overdimensioneret kopholder, men derudover fungerer indretningen udmærket, om end ordet 'plastikørken' trænger sig på.

Priser
Den kraftigt reviderede Colt bliver introduceret i Danmark i januar til stort set uændrede priser. Det vil sige fra ca. 135.000 kr. for en 3-dørs 1,1 Invite, der er udstyrstrin 1, men et meget veludstyret trin 1. ESP, antispin, bremseassistent, automatisk katastrofeblink ved hård opbremsning, 6 airbags, varme i forsæder, læderrat med audio-betjening, eldrevne sidespejle med varme, eldrevne sideruder og en del mere er standard på Invite-trin.

Efter Invite kommer Intense med 16-tommer hjul, halv-automatisk klimaanlæg, fartpilot, regnføler med mere. Her starter priserne ved ca. 155.000 kr. Topudstyret med sportssæder, hårdere affjedring, sportsinstrumentering, pedaler i aluminium og anden pynt hører til Ralliart 1,5 med 150 turboheste.
1 af 4 Kørestillingen er udmærket, men med en lang person bag rattet er benpladsen ved bagsædet noget begrænset. (Foto: Peter Aaboe og Morten Dam)
2 af 4 Den store og dybe bagklap giver fin adgang til et beskedent bagagerum, der dog kan udvides til ca. 1000 liter. (Foto: Peter Aaboe og Morten Dam)
3 af 4 Den overdimensionerede kopholder generer konstant højre ben. (Foto: Peter Aaboe og Morten Dam)
4 af 4 Med den nye jetjager-front læner Mitsubishi Colt sig op ad storebror Lancer. (Foto: Peter Aaboe og Morten Dam)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere