Annonce:
Annonce:

Hvor meget ved du om Alfa Romeo?

Endnu engang har du mulighed for at teste hvor meget bilnørd du er ... eller hvor god du er til at google.

Annonce:
Følg Biler

Hvis du svarer på alle fem spørgsmål, kan du vinde en tjekket sort t-shirt eller et lille, fræk flash-kort til usb med hele 8 Gb hukommelse. Begge dele originale Alfa-gadgets. Og pas nu på trickspørgsmålene, ikke?

Se filmen, læs artiklen og få svar på spørgsmålene:

Annonce:

</p><p>8C er Alfa Romeos historie kogt ned i 438 cm gange 189 cm gange 134 cm. Og det er centimeter af den hårdkogte slags:</p><p>Formerne svulmer, men stramme linjer langs siden og motorhjelmen skaber elegant modspil midt i al den muskelsvulmende vulgaritet.</p><p>Jeg sætter mig ind, rattet kan hæves og sænkes, præcis som i alle andre moderne biler.</p><p>Jeg sidder lige vel lodret, men jeg må opgive at justere sædets vinkel. Det kræver nemlig værktøj. Sådan må det være i en minimalistisk sportsvogn.</p><p><b>Åh, hvilken vellyd <br /></b>Jeg trykker på knappen, der om et øjeblik vil sparker liv i den 4,7-liter store V8 med 450 hk.</p><p>Motoren bruger lidt mere tid end jeg forventer på at komme i gang, men efter to eller tre sekunder toner himmelsk og gåsehudsfremkaldende vellyd frem.</p><p>Jeg tvivler på at jeg har hørt noget på fire hjul, der lyder bedre:</p><p>Maserati Gran Turismo S, som Alfaen deler motor med, lyder ligeså godt, og en Lamborghini når også samme højder, men på en anden måde.</p><p>Gearkassen kender vi. Det er i princippet Ferraris F1-gearkasse med automatkobling. Den er ikke helt så hurtig, men tilstrækkelig hurtig.</p><p><b>Hurtigere, hurtigere</b><br /> Ved siden af mig sidder konstruktøren, Dominico Martini og trygler mig om at køre hurtigere. Det eneste jeg ikke må, er at slå ESP-systemet fra. Det er nemlig en af de sidste fabriksejede 8C'er (med fast tag) og Martini har ikke råd til at miste den.</p><p>Du får ikke lov at sende bagenden helt på tværs, men det fornødne hyl fra dækkene og synlige vrik med numsen er en del af oplevelsen.</p><p>Vægtfordelingen på 49 pct. på forakslen og 51 pct. på bagakslen er opnået ved at placere motoren på langs bag forakslen og kobling og gearkasse sammen med baghjulstrækkets differentiale i en såkaldt transaksel-bagaksel.</p><p>Alfa Romeo 8C er forbløffende velkørende, balancen er i top, og jeg bliver ikke overrasket. Det er den slags køreegenskaber, der skaber tillid og sikrer at jeg kan køre tættere på grænsen.</p><p>8C er ingen rekordbil som Ferrari Enzo eller MacLaren F1, men det er komplet ligegyldigt: Den gør alting fuldstændig stilrent og med den fornødne brutalitet, som skal til for at gøre bilelskeren blød i knæene.</p><p>Selvom 8C er fremstillet i kulfiber-armeret plast, som er lagt ovenpå en rammekonstruktion er vægten ikke specielt lav: 1585 kg er udmærket, men når man ved at en McLaren F1 vejer 1100 kg, er det ikke her 8C skal hente point.</p><p>Den giver dig store oplevelser - og det er vel hvad det hele handler om.</p><p>Spørgsmålet er hvorfor Alfa har bygget den her får vi aldrig svar på. Men det er også fuldstændig ligegyldigt: Den er en fantastisk bidrag til italiensk bilhistorie og en fortryllende køreoplevelse.</p>

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Elpris LIGE NU
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Populært i Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Ekstra Bladet vil opfordre Jakob Ellemann til at holde sine løfter

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: