Opel hos kansleren

General Motors´ tyske datterselskab beder om hjælp til overlevelse på egen hånd, hvis moderselskabet i USA ender med at gå fallit

Opel er fast besluttet på at overleve, selvom det værste skulle ske for GM i USA. (Foto: Opel)
Opel er fast besluttet på at overleve, selvom det værste skulle ske for GM i USA. (Foto: Opel)

Carl-Peter Forster og Hans Demant, der er chefer for GM Europa og Opel mødes i dag med den tyske forbundskansler Angela Merkel for at bede om økonomisk hjælp.

Opel tilhører amerikanske General Motors, som vil gå fallit i løbet af få måneder, hvis ikke den amerikanske stat yder akut hjælp.

Opel er ikke i umiddelbar fare for at blive insolvent, men det tyske datterselskab har angiveligt flere milliarder dollar til gode hos moderselskabet for udviklingsarbejde udført i Tyskland, og de penge har man brug for til fortsat at kunne udvikle nye modeller.

Opel har bedt den tyske regering om en statsgaranti og er blevet mødt med vilvilje både af forbundskansleren og af ministerpræsidenterne i delstaterne Hessen og Nordrhein-Westfalen. I dag er de to Opel-chefer sammen med personalerepræsentant Klaus Franz hos kansleren for at drøfte situationen og de mulige løsninger.

Opel beskæftiger 25.000 mand i Tyskland. Hertil kommer de ansatte hos underleverandører og forhandlere. Ligesom i USA frygter man i Tyskland, at det vil ramme hele bilindustrien, hvis en enkelt bilfabrikant går konkurs. Det vil nemlig betyde, at flere underleverandører bliver revet med i faldet, og dem er andre bilfabrikanter afhængige af.

Trods al mulig velvilje er det ikke uden problemer at yde økonomisk hjælp til den betrængte bilindustri. Hjælpen må ikke være i strid med EU-retten og altså ikke konkurrenceforvridende. De tyske skatteydere vil næppe være glade for at skulle støtte f.eks. Volkswagen, hvis hovedaktionær Porsche netop har skovlet milliarder af euro ind på aktiespekulation. Forbundsregeringen må også have sikkerhed for, at de tyske skatteyderes penge ikke ender hos GM i USA, eller at tyske firmaer flytter produktion og dermed arbejdspladser til udlandet for at spare penge.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere