Vinterkørsel kræver fuldt blus på lampen

Markedet byder på en pærevælling af gode og mindre gode lamper, men gå efter OE-mærket, hvis du vil ses og se godt ud i mørke

Det kræver godt lys at finde vej i mørke, især når det skal være den rette og mest sikre vej. (Foto: Morten Dam)
Det kræver godt lys at finde vej i mørke, især når det skal være den rette og mest sikre vej. (Foto: Morten Dam)

Hvis du vil se og blive set, skal du interessere dig for de pærer, der sidder i forlygterne på din bil, og for de pærer, som du køber, når en udbrændt pære skal skiftes. Der er nemlig stor forskel på de pærer, du kan købe.

Hvorfor det er vigtigt? Fordi der sker flere trafikulykker i mørke end ved kørsel i dagslys, uanset om vejret er dårligt eller ej. Din sikkerhed afhænger af, at du i tide får øje på faren og kan nå at reagere og afværge en ulykke.

Forskel
På denne årstid kommer tusmørket allerede sidst på eftermiddagen, og før TV-avisen er rullet over skærmen, er det buldermørkt. Endnu værre bliver det, når vejen er våd eller overiset, så lyset fra både trafikken og omgivelserne spejles og reflekteres i vejens overflade. Med andre ord: Optimalt lys i bilens lygter er afgørende for køresikkerheden.

At pærerne i dine lygter er ECE-mærket betyder ikke, at du får en optimal pære, for en ECE-godkendelse kræver blot, at producenten præsenterer fem eksemplarer af den pågældende type pære med ensartet kvalitet. Det er dog ingen garanti for, at kvaliteten forbliver den samme, når pæren masseproduceres.

Ligesom der er forskel på gråpærer og Grev Moltke-pærer, er der forskel på lygtepærer til biler. Det konstaterede Henrik Jensen, Philips Automotive Lighting, ved en undersøgelse af 20 forskellige H7-halogenpærer indkøbt hos forhandlere rundt om i landet. Ingen af pærerne opfyldte lyskravene.

Gå efter de godkendte
Altså er der forskel på halogenpærer. Ikke bare på kvaliteten, men også på såvel formen og typebetegnelsen, f.eks. H1, H4 og H7, som på konstruktionen. Nogle pærer har en kolbe af hærdet glas og andre af mere hårdført kvartsglas. De sidstnævnte har mere lys og længere levetid.

Vil du have en optimal pære, skal den ifølge Henrik Jensen være OE-mærket. På det europæiske marked er der kun tre producenter, som kan levere OE-mærkede pærer, nemlig General Electric, Osram og Philips.

Besparelse
Ved skift fra en standardpære til EcoVision kan der teoretisk spares omkring 14 liter brændstof i pærens levetid svarende til omkring 200 kilometers kørsel. Samtidig giver den nye pæretype en besparelse svarende til et CO2-udslip på 36 kilo.

Til biler med Xenon-lygter har Philips sideløbende udviklet en pære kaldet UltraBlue med en farvetemperatur på 6000 kelvin, hvilket er væsentligt mere end i en Xenon HID-pære, der giver to-tre gange mere lys end en halogenlygte.

I mørke giver UltraBlue-pæren følge Henrik Jensen lysforhold som på en solrig dag.

Lysmængden er fordoblet, energiforbruget halveret og levetiden syvdoblet i sammenligning med en traditionel pære.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere