En Alfa for førerens skyld

Ombygningen til van er ikke helt gennemtænkt, men den fede køre- og ejerfornemmelse i Alfa 159 er intakt på gule plader

Lusso-udstyrsniveauet er omfattende, og italienerne har samlet lidt for mange funktioner i ratstilkene for at holde førerpladsen overskuelig. (Foto: Thomas André Petersen)
Lusso-udstyrsniveauet er omfattende, og italienerne har samlet lidt for mange funktioner i ratstilkene for at holde førerpladsen overskuelig. (Foto: Thomas André Petersen)

Kritikere påstår, at Alfa 159 bare er en Opel Vectra i italiensk designerkjole. Og spidser man pennen lidt, er de italienske køreegenskaber blevet en anelse tyske. Knap så sporty som tidligere på egen temperamentsfuld undervogn.

Men går du efter underholdende køreegenskaber, er der masser af vitalitet i Alfas øvrige program. Det duer i hvert fald ikke at vælge en 159 med en egenvægt på 1700 kg. Godt nok har Alfa selv stået for opsætningen, men underholdende bliver den kun i kraft af maskineri og design.

Fangevogter
2,4 turbodiesel med 200 hk kombineret med et dræbermoment på 400 Nm kan på det nærmeste smide rundt med den tunge bil og alligevel holde et snit på over 12 km på literen.

Og smider man Fiats glimrende automatgear Q-Tronic oven i hatten, så er der noget for enhver smag.

Det eneste punkt, hvor Alfa'en decideret dumper som håndværker- eller slæbebil til fritiden, er anhængervægten. 1700 kg er for lidt, når der skal en trailer med materialer efter den. Og det er et vigtigt punkt, for det skal dælme ikke ind i den pæne bil.

De velmenende folk fra Alfa har udstyret testeksemplaret med Poltrona Frau-læderkabine. Det koster 21.000 kroner for de to forsæder og forruden, men her skal man lige tage i betragtning, at Alfa entrerer med det absolut ypperste af læderindretning på stang.

Jeg testede her det pædagogiske automatgear, der har godt fat i nakken på ballademageren i motorrummet. Som en fangevogter i en arbejdslejr lader den motoren arbejde til grænsen af dens formåen. Kun når det er nødvendigt, gearer den. Det vil sige, når du træder speederen i bund eller omdrejningerne falder til under 1500 omdrejninger ved almindelig kørsel.

Dyb læssekant
Sådan skal den salami snittes. Ro på og ingen grund til at forstyrre mere end højst nødvendigt.

Ombygningen til varebil har ikke haft de bedste betingelser i Alfa 159 Sportwagon.

Læssekanten bagtil er dyb, og hvis man skal slæbe varer, vareprøver og materialer over den mange gange om dagen, bliver det noget skidt med ridser i bilen, dårlig ryg og beskadigede varer.

Skamstøtte
Varerumsadskillelsen har fået en enorm, blank bøjle, som sidder midt i sideruden, når døren er lukket.

Det er selvfølgelig meget rart, at man kan få øje på den, når den nu sidder et sted, hvor man kan smække panden imod den, men den virker mere som en skamstøtte over Danmarks mentalt underbemidlede afgiftspolitik.

Mens vi venter på åbenbaringen på Borgen, kan vi nøjes med gulpladeudgaven til 315.000 uden moms og 366.00 med.

Billigste 159 van er en 2,2 JTS med 185 hk til 255.000, henholdsvis 295.000 kroner.

Klik her for at læse håndværker Anders Bork Nielsens kommentar

1 af 2 Alfa 159 på gule plader med bevaret køre- og ejerglæde, men som håndværkerbil kommer den til kort med sin lave anhængervægt. (Foto: Thomas André Petersen)
2 af 2 Lusso-udstyrsniveauet er omfattende, og italienerne har samlet lidt for mange funktioner i ratstilkene for at holde førerpladsen overskuelig. (Foto: Thomas André Petersen)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere