Går spændingen op, går lyset ud

Enøjede bilister florerer i disse tider på vejene, pærerne brænder ud, netop som der er mest brug for dem. Et andet hyppigt forekommende fænomen er misbruget af tågelys. Det må bruges ved nedsat sigtbarhed som følge af tåge eller regn og som kørelys i dagslys, men ikke som supplement til nærlyset eller som erstatning for en afbrændt forlygtepære. (Foto: Morten Dam)
Enøjede bilister florerer i disse tider på vejene, pærerne brænder ud, netop som der er mest brug for dem. Et andet hyppigt forekommende fænomen er misbruget af tågelys. Det må bruges ved nedsat sigtbarhed som følge af tåge eller regn og som kørelys i dagslys, men ikke som supplement til nærlyset eller som erstatning for en afbrændt forlygtepære. (Foto: Morten Dam)
Efteråret kendetegnes ikke kun ved dalende temperaturer og blade, der falder af træerne, men også ved at lyset går ud i en eller flere lygter på et forbavsende stort antal biler.

Den kolde og mørke årstid øger forbruget og belastningen på bilernes elektriske system, og så begynder halvtrætte og dårlige pærer at sprænge som popcorn i en varm gryde.

En forøgelse af spændingsniveauet til 13,9 volt tager glansen af en halogenpære, som er konstrueret til en maksimalspænding på 13,2 volt. Uanset, om det skyldes et defekt spændingsrelæ, udskiftning til et vedligeholdelsesfrit batteri med en spænding på 14 volt eller andet, forkortes pærens levetid.

Stiger spændingen med 5,0 pct., reduceres pærens levetid med 50 pct., og en stigning på 10 pct. reducerer levetiden med 75 pct. Ved en permanent ændring af bilens spændingsniveau bør der skiftes til en pæretype, der modsvarer den forøgede spænding.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere