Ny NCAP-regel koster afgiftsrabat

Fra næste år kan ingen bil uden ESP få topkarakter i Euro NCAP-crashtesten. Nogle går derfor glip af et nedslag på 3.600 kroner

Dette nye symbol vil i fremtiden findes på biler som har ESP eller andet udstyr med indflydelse på den aktive sikkerhed.
Dette nye symbol vil i fremtiden findes på biler som har ESP eller andet udstyr med indflydelse på den aktive sikkerhed.

Ved seneste afgiftsændring blev beregningen af registreringsafgift knyttet til bl.a. bilernes karakter i den såkaldte Euro NCAP-crashtest, som udføres af en uafhængig organisation af først og fremmest bilklubber.

Til næste år ændrer Euro NCAP sine regler, så en bil ikke mere vil kunne opnå de maksimale fem stjerner, hvis den ikke er forsynet med det elektroniske stabilitetssystem ESP. Det betyder, at bilmodeller uden ESP, men med høj kollisionssikkerhed vil miste et afgiftsnedslag på 3.600 kroner, som gives for topkarakter i Euro NCAP-testen.

Alle hidtidige undersøgelser har entydigt vist, at ESP er særdeles effektivt, når det gælder om at undgå ulykker ved at rette op på en begyndende udskridning. Euro NCAP ændrer reglerne for at lægge pres på bilfabrikanterne, så de gør ESP til standardudstyr. Denne politiske beslutning får altså direkte indvirkning på størrelsen af den danske registreringsafgift.

Det nye regelsæt kommer også til at indeholde en række andre ændringer, som får betydning for hovedkarakteren og dermed tildelingen af stjerner. Både fodgængersikkerhed og sikkerheden for børn i barnestole vil i fremtiden have indflydelse på karakteren, mens disse tests hidtil kun har været af orienterende betydning. Som noget nyt vil Euro NCAP også teste forsædernes evne til at forhindre såkaldte whiplash- eller piskesmældsskader, og også resultaterne herfra vil få betydning for vurderingen af voksensikkerheden og dermed den samlede karakter.

De øvrige tests, der foretages, er frontalkollision, sidekollision og den såkaldte pæletest, der simulerer en sideværts kollision med et træ eller en lygtepæl.

FDM, som er medlem af Euro NCAP, hilser de nye regler velkommen og betegner dem som en sejr for sikkerheden.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere