Sådan får du bilen gennem syn

Mange tager på værksted for at finde ud af, om bilen kan klare synet, men det er spild af penge - læs med, og find ud af, hvordan du slipper igennem nåleøjet

Prebens Opel Ascona skal til syn, og han tager Ekstra Bladets brugt-ekspert med på råd, før han sender bilen til syn.
Prebens Opel Ascona skal til syn, og han tager Ekstra Bladets brugt-ekspert med på råd, før han sender bilen til syn.

Lad være med at sende bilen på værksted, før den skal til syn.

Den kontroversielle udmelding kommer fra Danmarks største bilsynsvirksomhed, Applus, som syner mange hundrede tusind biler i Danmark om året. Alene i første kvartal 2007 blev der sammenlagt synet 257.000 biler i Danmark.

Det er ellers ret udbredt, at bilejere sender deres bil på værksted af frygt for, at bilen ikke går igennem syn.

– Men det betaler sig ikke, siger Erling Vestergaard Jensen, teknisk chef hos Applus.

30 dages frist
Et syn koster omkring 400 kr., og det rækker ikke særlig langt hos mekanikeren.

– Det er yderst sjældent, at pladerne bliver klippet til et bilsyn. Det sker faktisk ganske få gange, fortæller Erling Vestergaard. – Så der er i realiteten ikke noget at frygte.

Hvis bilen ikke klarer synet, har man 30 dage til at genfremstille bilen, og det er som regel nok til at få bilen repareret. En genfremstilling koster 250 kr. de fleste steder.

Men hvad lader syns-assistenten egentlig passere i synshallen?

Selv om det periodiske syn til januar fylder ti år, og markedet for syn er blevet liberaliseret, er det stadig svært for bilejerne at overskue, hvad der skal til, for at bilen kommer igennem uden anmærkninger.

Rusthuller
Din bil må godt have store rusthuller i døre og klapper. Helt op til fem centimeter i diameter. Et hul i en skærm må dog højst være to centimeter stort, og et hul lige i nærheden af styretøjet eller fjedrene accepteres ikke. Reglerne for reparation er også ret klare.

Du må godt reparere et hul i en forskærm med for armeret plast-masse, men er der rust i de bageste skærmkant, skal den svejses, så den oprindelige styrke bibeholdes.

Forklaringen er, at forskærmen er boltet på bilen, mens bagskærmen er svejset sammen med resten af karosseriet og derfor anses for at være en del, der betyder noget for bilens styrke.

Blå røg
En streamer i bagruden er til gengæld forbudt, selv om det måske virker tilforladeligt. Reglen trådte i kraft i april måned.

Bilen må godt ryge ud af udstødningen, men der skal være tale om vanddamp. Blå røg er ikke tilladt.

Når det kommer til bilens vitale dele, de bærende dele, er reglerne skrappere, og de skrappeste regler har at gøre med de komponenter, som har med bilens køreegenskaber at gøre. Hjul, hjulophæng og bremser skal bare være i orden – her hjælper ingen kære mor.

Der er en del skrøner om, hvad der er lovligt, og hvad der ikke er. For eksempel skal håndbremsen kunne klare en stigning på 18 pcrocent. Der er til gengæld ikke hold i, at den ikke må have frigang, når man trækker i den. Og motoren må også gerne svede olie.

Og så er det en dårlig ide at få skiftet klodser eller skiver på forbremserne, lige inden bilen går til syn. Nye klodser fungerer nemlig først optimalt efter cirka 500 kilometer, og når synsassistenten prøver bremserne af, konstaterer han jævnligt, at bilen bremser skævt med de nye bremser.

Her skal bilen være i orden

Færdselslovens retningslinjer eller ’vejledning om syn af køretøjer er dybt-godnat-læsning for de fleste af os, og i praksis arbejder synshallerne med ret enkle regler af hensyn til den tid, der er afsat til hvert syn. Udgangspunktet er, at bilen skal være sikker nok. Her er de væsentligste punkter, som du nemt kan tjekke selv.

- Styrekuglerne skal generelt være uden slør. Ryk sideværts i forhjulet, og mærk efter. Og det samme gælder bærekuglerne. De siger klonk, hvis de er løse.

- Støddæmpere skal virke, men er faktisk temmelig umulige at teste. En god rettesnor er dog, at de ikke må lække olie.

- Din bil må ikke ryge, medmindre der er tale om vanddamp fra en bristet toppakning.

- Alle lygter skal være på plads, også en blinklygte, men en afbrændt pære giver kun en anmærkning.

- Der må gerne være rust på bremserørene, men kun på overfladen.

- Rust i et hjulophæng eller styrearm eller lignende kræver en ny del, intet mindre.

- Airbag- og motorlamper må ikke lyse, når motoren kører.

- Selerne skal låse, når du trækker i dem, og når du bremser hårdt op.

- Det er forbudt at fjerne nakkestøtter, som bilen er født med.

- Manchetter på styretøjet skal være intakte.

- Håndbremsen skal kunne klare stigning på 18 procent. Der er til gengæld ingen krav om, at grebet ikke må have frigang

- Stenslag i forruden gør ikke noget, så længe de ikke forstyrrer udsynet væsentligt.

1 af 16 Der må godt være huller i Prebens Ascona fra 1986. Og hvis hullet findes i døre og klapper og på boltede skærme, må det være op til 50 millimeter i diameter. Skarpe kanter som her er ikke tilladt, men Preben må gerne reparere hullet med plastic-padding eller lignende.
2 af 16 Er der rust i bunden af parabolen som her, går det ud over fjernlyset. Nærlyset tager dog ikke skade af rusten. Duggen i lygten forsvinder som regel, når lygten tændes.
3 af 16 Gummiet på drivakslerne må gerne være utæt og dryppe olie, men det må styretøjets tandstang ikke.
4 af 16 Der skal måles midt i dækket, og dybden skal være 1,6 millimeter. Asconaen klarer frisag her.
5 af 16 Det ser måske ikke så slemt ud, men den går ikke, Preben. Et hul i bilens bagskærm må være maksimalt 20 millimeter, men hvis der er mere end to huller, og de sidder tæt på hinanden som her, får bilen en anmærkning.
6 af 16 Bundkarret i Prebens bil sveder mere, end det må. Men det kommenterede bilsynet ikke. Reglen er, at motoren gerne må svede, men ikke dryppe olie.
7 af 16 Preben har opdaget et hul i bunden af vognen og har svejset en plade i. Men det var ikke nødvendigt for at få bilen gennem syn.
8 af 16 Preben har opdaget et hul i bunden af vognen og har svejset en plade i. Men det var ikke nødvendigt for at få bilen gennem syn.
9 af 16 Et skilt med reklame eller 'Mors dyt' eller 'Børn i bilen' giver efter de nye regler en anmærkning i synsrapporten.
10 af 16 
11 af 16 
12 af 16 
13 af 16 
14 af 16 
15 af 16 
16 af 16 Prebens Opel Ascona skal til syn, og han tager Ekstra Bladets brugt-ekspert med på råd, før han sender bilen til syn.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen