Tvivlsom camper

Opel har forsøgt sig med at lave en camper. Det burde de have holdt sig fra

Sovepladserne er det eneste lyspunkt i denne ynkelige udgave af en camper. Rigeligt med plads til to personer, og så er madrassen også vældig god. (Foto: Jesper Stormly Hansen)
Sovepladserne er det eneste lyspunkt i denne ynkelige udgave af en camper. Rigeligt med plads til to personer, og så er madrassen også vældig god. (Foto: Jesper Stormly Hansen)
Opel har i samarbejde med Renault og Nissan ramt lige i plet med deres nye kassevogn. Vivaro, Traffic og Primastar er navnene, der dækker over et lækkert design, gode køreegenskaber og en gennemført Commonrail dieselmotor.

Hvorfor skulle de så ødelægge det hele med at prøve at lave en camper?

Besværlig lur
Opel har skåret igennem taget og mokket en soveplads til to op under en klap-op-løsning. Adgang hertil foregår via forsæderne. Den virker egentlig ganske o.k., men telt-dugen kommer i klemme alle steder, og får man den ikke pakket helt sammen, puster den sig op, når du kører, og så ender du med at sidde foroverbøjet som Klokkeren fra Notre Dame, indtil du kan finde et sted at holde ind.

Låsemekanismen til tag-delen af sovekabinen ser ud, som om den er resultatet af den tidligere østblok. Den lader ingen i tvivl om, at den nok skal holde, men den er grim, og den er stor, og den er ikke for enhver at betjene. Der skal virkelig lægges kræfter i.

Et tre-mandssæde er blevet vendt 180 grader og møjet ned i beslag, det i bund og grund ikke passer ned i. Det har ikke afholdt konstruktørerne. Oven i det sidder man så med ryggen til køreretningen. Sædet sidder så stramt, at den almindelige bruger ikke selv kan få sædet fri, så det er bare ærgerligt, hvis man har tendens til at blive køresyg.

Ud over tre-mandssædet er der smidt et enkelt-mandssæde ind bagi. Sædet kan dreje 180 grader og trækkes frem og tilbage. Det mest bemærkelsesværdige er dog, at det konstant sidder i vejen for det lille campingkøkken, der indeholder en håndvask og et gasblus.

Følgesygdomme
Ikke nok med at campingfolket ville tude af grin over indretningen, så har konstruktionen ødelagt nogle af de gode ting ved Vivaroen. Diesel-økonomien er skudt i sænk. Hvor den almindelige Vivaro klarer 13 kilometer på literen, så mister camperen et par kilometer.

Og den larmer. Soverummets plastic-tag skaber meget vindstøj, og ruller du vinduet ned, har du et tudekor siddende bag dig, da vinden ryger lige ind i hullet ved sovekabinen. Det bliver utroligt trættende i længden.

Det eneste plus er, at man jo kunne købe et ekstra tre-mandssæde og få ti gode venner til at hjælpe med at vende det eksisterende om. Så har du en ni-personers bus til en lav afgift...
1 af 3 Samarbejdet mellem de tre bilfabrikanter har produceret en rigtig vellykket kassevogn, der oven i købet er ganske pæn at se på. (Foto: Jesper Stormly Hansen)
2 af 3 (Foto: Jesper Stormly Hansen)
3 af 3 Sovepladserne er det eneste lyspunkt i denne ynkelige udgave af en camper. Rigeligt med plads til to personer, og så er madrassen også vældig god. (Foto: Jesper Stormly Hansen)