Lexus stopper salget i Danmark

Høje afgifter på miljørigtige biler får Lexus til at trække sig ud af Danmark indtil videre

Den nye Lexus IS ser meget lovende ud, og vi skulle faktisk have testet bilen i denne uge, men en nylig beslutning om at sætte salget på standby, betyder, at danskerne ikke får glæde af den flotte bil herhjemme
Den nye Lexus IS ser meget lovende ud, og vi skulle faktisk have testet bilen i denne uge, men en nylig beslutning om at sætte salget på standby, betyder, at danskerne ikke får glæde af den flotte bil herhjemme

Det japanske luksusbilmærke Lexus sætter salget af fabriksnye biler i Danmark på standby. Det sker som følge af, at luksusbilmærkets muligheder på det danske marked er yderst begrænsede med den nuværende lovgivning på registreringsafgiftsområdet.

Lexus’ strategi er primært baseret på salg af hybridbilbiler. En teknologi, som giver lav udledning, og stort set ikke udleder sundhedsskadelige kvælstoffer og farlige partiker.

Men den avancerede hybridteknologi er dyrere at udvikle og producere end den traditionelle benzin- eller dieselteknologi, og det betyder i praksis, at Lexus ikke kan konkurrere med konkurrenter som BMW, Audi og Mercedes-Benz.

- Det gør, at avanceret hybridteknologi desværre har for svære kår i Danmark, hvor registreringsafgiften på biler beregnes ud fra bilens værdi, Kristian Krapper, adm. direktør for Toyota Danmark, der står for importen af Lexus i Danmark.

Døren fortsat på klem
Beslutningen om at sætte salget af fabriksnye Lexus-biler i Danmark på standby ærgrer direktøren hos Toyota Danmark. Døren står dog fortsat på klem for det japanske luksusbilmærke.

Bil anmeldelser - 30. sep. 2012 - kl. 11:31 Vi kører Japans vildeste sportsvogn

- I det øjeblik vilkårene for den avancerede og miljørigtige hybridteknologi i Danmark bliver bedre, står vi klar til at genoptage salget af nogle af de mest miljørigtige biler på markedet i Danmark igen, fastslår Kristian Krapper.

Lexus-salget i Danmark bliver sat på standby pr. 1. juli 2013, og beslutningen er truffet i enighed med den danske Lexus-forhandler MLA-Gruppen i København. Det er udelukkende salget af fabriksnye Lexus-biler, der bliver sat standby.

Lexus GS er på størrelse med en BMW 5-serie Bil anmeldelser - 1. jul. 2012 - kl. 19:11 TV: Med 200 i timen uden en lyd

Fortsat værksteder
MLA-Gruppen vil fortsat være Lexus-reparatør, og det er således her fortsat muligt at få udført service og reparationer, ligesom fabriksgarantien naturligvis fortsat opretholdes uforandret.

Den lille Lexus CT200 som koster 380.000 kr. , skal f.eks. konkurrere med BMW'er til 320.000 kr., og det kan bare ikke lade sig gøre.

Ærgrer sig gule og grønne
Det er ikke en udefra kommende beslutning eksempelvis fra Toyota Europas side, der har ført til beslutningen om at lukke ned for salget. Beslutningen er taget af Toyota Danmark i enighed med med forhandleren MLA-gruppen, lyder det, da vi taler med Toyota Danmarks pressechef, Anders Tystrup, der tilføjer, at "vi ærgrer os selvfølgelig gule og grønne, for det er objektivt set fede biler".

Vi siger: ærgerligt
Her på Ekstra Bladet har vi længe spekuleret i hvor længe Toyota ville trække med dårlige salgstal. Toyota har efter vores mening holdt fanen meget højt og indædt kæmpet for Lexus-mærket på trods af meget lave salgstal.

Bil anmeldelser - 4. maj. 2009 - kl. 10:00 Test af Lexus IS-F

Og vi ærgrer os en del over beslutningen, som efter vores mening bliver taget på et tidspunkt hvor Lexus har fået skabt nogle biler, som langt om længe matcher europæernes smag i luksusbiler og er lige så attraktive køretøjer som f.eks. Audi og BMW.

Det gælder både den fine GS-model og den nye, mindre IS-model, som vi prøvesad og var imponerede over ved Geneve Motor Show i marts måned.

Sidste år blev der solgt 39 nye Lexus'er i Danmark. Tilsvarende blev der solgt 3.632 Mercedes-Benz-biler.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen