Den har hverken tag, aircondition, døre eller sideruder. Til gængæld er den vanvittigt hurtig.
Og denne her er endda en del hurtigere end standardmodellen. Den normale udgave af Ariel Atom er udstyret med en 2,0 liters Hondamotor og yder 245 hk, men i denne specifikke udgave ligger der en 2,2'er - grundlæggende den der befinder sig i Honda Accord Type R 2,2, der normalt yder 212 hk. Dertil kommer en kompressor, som bringer ydelsen på 350 hk. Der er altså kræfter nok - mildt sagt.
I TV-indslaget herover forsøger vi at give dig en fornemmelse af hvor stærkt det egentlig går når man kører bil, der vejer godt 600 kg sammen med en rigtig hurtig sportsvognsmotor.
Jeg lægger forsigtigt fra land - close-ratio-gearkassen (=gearene ligger tæt og passer til race) er sådan set nem at have med at gøre, men jeg skal skifte med venstre hånd, hvilket er lige så akavet, som det lyder. Men efter tre-fire omgange begynder jeg at vænne mig til bilen, og jeg kører stærkere.
Alligevel skal jeg være over bilen, fordi en forkert nedgearing får bilen til at skride ud uden forudgående varsel - en Ariel Atom er nemlig ikke en frontmotorbil - heller ikke en centermotorbil, men nærmest en hækmotorbil, og det gør den en anelse følsom overfor mislykkede gearskift.
2,2'eren lyder som en formelmotor, pisker op i omdrejninger, men hele vejen op er der rigeligt med kræfter i modsætning til i en klassisk racerbil, hvor der skal piskes og røres godt i gryden for at få lokket kræfterne frem.
Den her bil er uhyggeligt hurtig, og for en sjælden gangs skyld skal jeg ikke nyde noget af at køre den til grænsen, heller ikke selvom der er der semi-racerdæk på bilen, hvor du teoretisk set får lidt tidligere advarsel end på rigtige slickdæk, som klæber til asfalten - lige indtil de skøjter af banen med et brag!
Det står ret hurtigt klart for mig, at det ikke er noget jeg skal eksperimentere med, hvis vi skal have de sidste billeder i kassen mens bilen stadig er helt intakt. Bilens daglige chauffør overtager rattet (og gearstangen ...), og lægger fra land i en sky af dækrøg sammen med min kollega Katrine, der er solidt plantet i passagersædet med en firepunkts racersele.
Planen er nemlig at få Katrines reaktioner på bilen - og det lykkes fint. Hun beslutter sig på forhånd til at være cool, men det lykkes altså ikke for hende, som du kan se i indslaget.
Hvorfor kører vi Ariel Atom her på Sjællandsringen? Fordi vi fik mulighed for det. FDM Sjællandsringen, som råder over bilen til daglig har naturligvis en agenda med at invitere os. FDM vil nemlig gerne fortælle om et event som de kalder Drivers Event - og som grundlæggende handler om at få unge fartglade mænd til at rase ud i kontrollerede omgivelser og give dem en mulighed for at køre en af verdens hurtigste biler på en lukket racerbane.
Heldigvis behøver du ikke være hverken ung eller mand for at køre den lille Super Seven inspirerede sportsvogn - for blot 500 kr. kan du nemlig få en køretur i bilen via firmaet duglemmerdetaldrig.dk. Du kan også sagten prøve dyrere biler via oplevelsesgave-sitet, men lad det være sagt med det samme. En tur i en Lamborghini bliver aldrig helt det samme, når du først har prøvet hvor hurtig en bil kan være. Skulle en Ferrari på 1500 kg være lige så hurtigt accelerende som den her Ariel Atom, skulle den have omkring 1.000 hk.