Alfa Romeo i dyb krise

Fiat-boss Sergio Marchionne har netop søsat sin fjerde redningsplan for kriseramte Alfa

En kommende baghjulstrukket Giulia, som er på størrelse med BMW 3-serie skal være med til redde kriseramte Alfa, som er på vej ind i den fjerde redningsplan på blot ni år.
En kommende baghjulstrukket Giulia, som er på størrelse med BMW 3-serie skal være med til redde kriseramte Alfa, som er på vej ind i den fjerde redningsplan på blot ni år.

Katte har ni liv, men hvor mange har Alfa Romeo egentlig? Fiats karismatiske boss Sergio Marchionne har netop søsat sin fjerde redningsplan for kriseramte Alfa Romeo på bare ni år.

Det tidligere så stolte italienske bilmærke lider under manglende modeller og for at sige det som det er: at bilerne ikke er så attraktive som konkurrenternes. Desuden er modelprogrammet begrænset til den lille Mito, som er baseret på en forældet Fiat Punto, Alfa Guilietta, som er bygget på en opdateret Bravo-platform og endelig den nye Alfa 4C, som bygges på Maserati-fabrikken i Modena og ikke ligefrem appellerer til de store folkemasser, men er en dyr bil, der udelukkende skal fremstilles i 2.500 eksemplarer om året. Så det er, sagt på jævnt dansk, op ad bakke for Alfa.

Se også: Topfart 4: Vi kører - næsten - galt

Alfa ser sig selv som et sportsligt brand på linie med BMW, men mangler både baghjulstrækket og kunderne opmærksomhed. En plan for 2010 lagde op til et salg på 500.000 biler i 2014. Men allerede i 2011 skruede man tallet ned til 400.000, og året efter til 300.000 biler. Og nu tyder meget på, at man ikke engang når halvdelen. Lige nu sælger Alfa 102.000 biler om året - eller nogenlunde en tiendedel af hvad BMW eller Mercedes-Benz sælger. Og i år har Alfa blot solgt 51.000 biler i hele verden.

Markedet er udelukkende Europa, hvor bilsalget jo i forvejen skranter. Men med en ny plan, skal Alfa genintroduceres i USA.

Det med baghjulstrækket bliver der rådet bod på nu, lover Fiat-Alfa-Ferrari-Maserati-boss Sergio Marchionne. Alfa bygger på en ny platform med baghjulstræk, som kan bruges af både Alfa, Chrysler og Dodge, som Fiat også ejer broderparten af. Platformen forventes at danne rygrad på en ny mellemklasse premiumbil a la BMW 3-serie samt en kommende Dodge Charger og Chrysler 300. Bilerne forventes at komme på markedet i år 2015-2016.

Selvom Alfa skranter, går det ret ok for modervirksomheden Fiat, som trods nedjusteringer forventer, at tjene omkring 3,5 mia. Euro før skatter i 2013.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere