Det her tæller mest, når vi køber bil

Økonomi betyder mere end sikkerhed, når vi køber biler. Det viser undersøgelse - hvad betyder mest for dig?

Det er det her der tæller, altså bilens forbrug - sammen med bilens pris - når vi køber ny bil. Forbrug og pris kommer nemlig foran udstyr, som kan redde liv. Men forklaringen er, at sikkerhed er dyrt beskattet i Danmark, mener forening
Det er det her der tæller, altså bilens forbrug - sammen med bilens pris - når vi køber ny bil. Forbrug og pris kommer nemlig foran udstyr, som kan redde liv. Men forklaringen er, at sikkerhed er dyrt beskattet i Danmark, mener forening

Miljødagsordnen - eller i hvert fald økonomidagsordnen - har taget danske bilister med storm. Vi vil hellere have biler, der kører langt på literen, end biler, der forhindrer ulykker, viser ny analyse lavet af YouGov.

Når registreringsafgiften på biler i denne regeringsperiode skal omlægges, bør miljø vægte højere end sikkerhed. Det mener 54 procent af de danske bilister, ifølge en ny repræsentativ befolkningsundersøgelse lavet blandt 1.012 danskere. Kun 34 pct. mener, at sikrere biler bør være i fokus, mens 12 pct. svarer ved ikke. Men det er problematisk, mener Business Danmark, fordi pris og miljøvenlighed også vejer tungere end sikkerhedsudstyr, når danskernes køber bil.

- Politikerne har formået at sætte miljøet så højt på dagsordenen, at danskerne ligefrem tilsidesætter egen og andres sikkerhed. I dag er den høje danske registreringsafgift årsag til, at ekstra sikkerhedsudstyr kun langsomt vinder frem i biler i Danmark. Derfor er det ansvarlige politikeres forpligtigelse at præmiere høj sikkerhed, lyder det fra Lars Bundgaard, formand for Business Danmarks trafikudvalg.

Se også: Færre trafikdræbte med ny teknik

Rabat til nødbremser
Business Danmark har også spurgt bilisterne om, hvilke nye sikkerhedssystemer, der bør favoriseres ved omlægningen af registreringsafgiften.

Bilisterne fremhæver først og fremmest de automatiske nødbremsesystemer, som den europæiske trafiksikkerhedsorganisation Euro NCAP vil have gjort til standard i alle nye biler. Systemerne fungerer på den måde, at et kamera overvåger, om der er fare for kollision, og automatisk bremser bilen, hvis bilisten ikke selv griber ind.

Det kan forebygge ulykker, blandt andet den mest udbredte og oversete trafikskade piskesmæld, som typisk opstår ved påkørsel bagfra ved lav fart. Fra 2015 vil de nye biler kun kunne opnå topkarakter i Euro NCAP's crashtest, hvis bremsesystemerne er indbygget i bilerne. Business Danmark anbefaler derfor, at bremsesystemerne fritages for afgift.

Godt 56 pct. af de adspurgte peger på følgende udstyr i den opstillede rækkefølge:

1) Nødbremsesystemer

2) Herefter følger fartadvarsler, der advarer, hvis der køres for stærkt

4) Advarselssystemer mod vognbaneskift

4) Systemer der automatisk kalder op til en alarmcentral, hvis bilen involveres i en ulykke.

En intern medlemsundersøgelse fra Business Danmark viste i august at sidste års stramning af firmabilbeskatningen har fået firmabilisterne til at vælge billigere biler og slække på ekstraudstyret. Det bremser yderligere indførelsen af ny bilteknologi i Danmark, fordi firmabilerne sælges videre til private efter 3-4 år.

På Ekstra Bladet har vi tidligere lavet en undersøgelse, der viser at kun 4 procent af køberne går op i bilens CO2-tal. Forbruget er langt vigtigere, mener danskerne, som har stemt.

Undersøgelsen er bestilt af for fagforeningen Business Danmark. Business Danmark er fagforening og a-kasse for ansatte inden for salg og marketing, som kører rigtig mange kilometer på jobbet.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere