Borgmestre dropper luksusbilerne

Meget langt fra ministerbilerne: Borgmestre kører langt mere ydmygt end deres kolleger på Christiansborg. To borgmestre har måttet skille sig af med deres BMW'er

Overborgmester Frank Jensen leasede i 2010 en skøn BMW 520d. Man forstår ham godt, for bilen er både skøn at køre og økomisk at køre. Men det så ikke så godt ud, når man samtidig havde besluttet, at kommunen udelukkende brint-biler og elbiler - uagtet at brintbiler ikke er særligt miljøvenlige, fordi brinten alligevel fremstilles af fossile brændstoffer.
Overborgmester Frank Jensen leasede i 2010 en skøn BMW 520d. Man forstår ham godt, for bilen er både skøn at køre og økomisk at køre. Men det så ikke så godt ud, når man samtidig havde besluttet, at kommunen udelukkende brint-biler og elbiler - uagtet at brintbiler ikke er særligt miljøvenlige, fordi brinten alligevel fremstilles af fossile brændstoffer.

De fylder mediebilledet, hænger i lygtepælene og ses i landets gågader. I øjeblikket fører landets borgmestre den sidste intensive valgkamp, så de kan få yderligere fire år med borgmesterkæde, magt og prestige.

Men det kan ikke være udsigten til en lækker borgmester-bil, der trækker. For krisestemning og miljøfokus har taget livet af borgmesterbilerne, der de fleste steder er helt afskaffet eller nedgraderet til mindre modeller.

Tjekhvad ministrenes biler koster i forhold til borgmester-bilerne

Nr. 5: Jysk påpasselighed
Ved kommunalvalget i 2009 blev nuværende Forsvarsminister Nicolai Wammen (S) genvalgt som borgmester i Aarhus. I 2011 blev han udpeget som Europaminister, og kunne udskifte de aarhusianske taxature med ministerbil – en Mercedes-Benz S320 L fra 2008.

Hjemme i Aarhus overtog den socialdemokratiske Jacob Bundsgaard borgmesterkæden - men ingen decideret borgmesterbil. I stedet har han gennem sin valgperiode valgt at lade sig transportere i bil på to måder. Enten ved at få sin arrangementschef eller rådhusbetjent til at lægge bil til – hhv. en gammel VW Passat fra 1998 og Skoda Octavia – eller ved at køre i sin egen bil.

 

Nr. 4: Nej tak til hybridbil
Da Odenses borgmester Anker Boye (S) overtog borgmesterposten i 2009, var han ikke begejstret for den Honda Insight hybrid-borgmesterbil, som Odense Kommune havde leaset til ham .

Enhver der har prøvet en Honda Insight, som uden problemer kan kandidere til titlen 'verdens kedeligste bil' vil kunne leve sig ind i Anker Boyes ærgrelser, Ærgrelser, der i sidste ende førte til, Hondaen blev sat i skammekrogen i kommunens kælder, hvorefter Boye lod sig transportere i sin egen Seat Altea.

Det var Anker Boyes forgænger på posten, Jan Boye (K), som i 2009 valgte at erhverve den lidet spændende japanske hybridbil som erstatning for den mere luksuriøse Audi A6, som Anker Boye tidligere havde anvendt som borgmesterbil.

Se forskellen mellem Anker Boyes Toyota Yaris og undervisningsministerens BMW HER

I dag har Anker Boye mulighed for at bruge kommunens Toyota Yaris, som også benyttes af andre ansatte. Det er dog uden chauffør.

Se forskellen mellem Anker Boyes Toyota Yaris og Undervisningsministerens BMW HER

Nr. 3: Radikal nedgradering
I Københavns Kommune er der syv borgmestre: en overborgmester og seks fagborgmestre. På trods af krisen har alle borgmestre stadigvæk egen borgmesterbil med tilhørende chauffør.

Det gælder også den radikale borgmester for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Anna Mee Allerslev, hvis tjenestebil er en Renault Fluence Z. E. med elmotor.

 

Anna Mee Allerslev er dog mere beskedent kørende end sin forgænger på posten Klaus Bondam (R), der som Teknik- og Miljøborgmester i 2007 investerede i en ny, funklende Saab 9-5 Sport Sedan Bio Power med læderkabine og masser af ekstraudstyr, der udmærkede sig ved at køre på biobrændsel baseret på raps.

Der viste dog sig et mindre problem med den nye investering, da det ikke kunne lade sig gøre at skaffe den rette biobrændsel til bilen i Danmark.

Derfor blev borgmester-Saab’en året efter solgt for 355.000 kr., og i stedet blev der investeret for 463.446 kr. i en Toyota Prius, som kører på gammeldags benzin.

I dag fungerer Saab'en som borgmesterbil for Københavns nuværende Teknik- og Miljøborgmester, Ayfer Baykal (SF).

Anna Mee Allerslev stod spøjst nok i nogenlunde samme situation som Klaus Bondam, da el-leverandøren Better Place gik ned i juli måned og trak batteriskiftestationerne med i faldet, så Anna ikke længere kunne få frisk strøm på sin elbil i en fart.

Nr. 2 Franks udskældte dieselflyder
Fra 1. januar 2010 måtte Københavns Kommune kun indkøbe el- og brintbiler - i øvrigt en ualmindelig dyr omgang for skatteborgerne Københavns kommune, fordi hver brintbil kostede 750.000 kr. Men Københavns overborgmester, Frank Jensen, leasede en ny BMW 520 D – kun til brug for overborgmesteren.

Efter mediebevågenhed meldte Frank Jensen i sommer ud, at han inden årsskiftet vil udskifte den tyske luksusbil med en mere miljøvenlig elbil. Spekulationerne går nu på, om den kommende borgmesterbil bliver en Tesla S som Kronprinsen kører i eller en mere ordinær hybrid- og elbil. Vi stemmer for en Tesla!

Nr. 1: Luksusbil med privatchauffør
De Konservative har haft borgmesterposten på Frederiksberg i 104 år, og den nuværende borgmester Jørgen Glenthøj er den niende i rækken. Men selv om kommunen geografisk set er landets mindste, har der været både bil og privatchauffør til borgmesteren.

 

Den konservative borgmester var godt kørende med privatchauffør, der fragtede Jørgen Glenthøj rundt i en BMW 520 D – samme model som Frank Jensens - og før BMW’en kunne han sætte sig mageligt ind på bagsædet af en Volvo S80.

I oktober fjernede et flertal i kommunalbestyrelsen imidlertid borgmesterens leasede bil og chauffør, som årligt kostede kommunen 300.000 kr. I dag må Glenthøj tage taxa eller købe en billet til metroen, hvis bestyrelse han desuden er næstformand for.

1 af 2 Mens landets ministre er flot kørende i de største modeller fra Audi, BMW og Mercedes, så bevæger borgmestrene sig efter krisen mere ydmygt omkring blandt borgerne. Det gælder også den radikale borgmester for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Anna Mee Allerslev, hvis tjenestebil er en Renault Fluence Z. E. med elmotor.
2 af 2 Overborgmester Frank Jensen leasede i 2010 en skøn BMW 520d. Man forstår ham godt, for bilen er både skøn at køre og økomisk at køre. Men det så ikke så godt ud, når man samtidig havde besluttet, at kommunen udelukkende brint-biler og elbiler - uagtet at brintbiler ikke er særligt miljøvenlige, fordi brinten alligevel fremstilles af fossile brændstoffer.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere