Solide, men kostbare tyskere

Brugtkøb: Stor efterspørgsel holder priserne oppe på brugte Audi A4 og BMW 3-serie

Brugtkøb: En fem år gammel Audi A4 2,0 TDI eller BMW 318 d mindst 450.000 kr. fås som brugte til det halve af nyprisen. Men hvilken skal man vælge?
Brugtkøb: En fem år gammel Audi A4 2,0 TDI eller BMW 318 d mindst 450.000 kr. fås som brugte til det halve af nyprisen. Men hvilken skal man vælge?

- Det er to notorisk eftertragtede biler på brugtmarkedet, Audi A4 og BMW 3-serie, og de er steget gennem de seneste måneder i pris, hvis man kigger på en 4-5 år gammel model med et fornuftigt km-tal.

Sådan lyder det fra markedsaSolide, men kostbare tyskerenalytiker, Jan Lang fra Bilbasen.

- Der er et begrænset antal til salg af især BMW’en, og det er en medvirkende årsag til, at priserne er forholdsvis høje, siger Jan Lang.

Se også: Topfart 5: Så vilde biler bygger svenskerne

Til gengæld er der stort set ikke noget negativt om bilerne rent teknisk. De kan holde til at blive brugt, og skal de på værksted, er BMW faktisk billigere.

- Dieseludgaverne er lidt dyrere at sende til service end benzinudgaverne, men vi er nede i et indeks på omkring 115 for 318d, siger Jan Lang.

Audi er dyrere at holde
Dermed adskiller den sig fra A4 helt generelt. Denne er noget dyrere – omkring indeks 135 - at holde kørende, til gengæld er der et markant større udbud.

For begge biler gælder det, at liggetiderne er meget lave – 20 dage for en 318d og 25 dage for en A4 TDI. Det betyder, at man ikke skal overveje alt for længe, hvis man finder et relevant eksemplar.

Alt i alt er det altså eftertragtede modeller, og det har de været gennem hele deres levetid, og der vil også være købere til bilerne, når de har været i købers varetægt i to-tre år, forudser Jan Lang, som forventer en afskrivning i et leje omkring 33-35 pct. for en 2008-model på nuværende tidspunkt. Dermed burde totaløkonomien kunne holdes på et fornuftigt niveau.

Bilnyheder Brugt Audi eller BMW?

Interesserede skal dog hæfte sig ved, at der kan være problemer med DSG-gearkassen, som er installeret i visse A4-modeller. Mens der kan være svagheder med bøsninger og bærearme i BMW.

Det får dog ikke Jan Lang til at ryste på hånden, hvis han selv skulle vælge.

- Jeg ville tage BMW’en, for den kører bare bedst, siger han,

Audien får først et facelift i 2012, mens 3-serien bliver modificeret i efteråret 2008, dog primært kosmetisk med nye lygter, bagklap og kofanger. Samtidig fik alle dieselmotorer dog en overhaling, så forbruget er en smule mindre, hvis du vælger den faceliftede version.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere