Mini-direktør: Store Minier i fremtiden

Ifølge Mini selv er der intet problem i at bygge en Mini, der er større end Mini Countryman

Tredje generation af Mini er netop vist frem på Tokyo Motorshow. Generationen kaldet F56 og er baseret på en helt ny platform med ny teknik, som blandt andet inkluderer en række trecylindrede motorer.

Mini kalder selv bilen for 'komplet ny' - og selvom den stadig er en Mini, er den vokset anseeligt.

Forstørrelsen kommer især kabinepladsen og bagagerummet til gode. Bagsædet er større, forsæderne kan rykkes længere bagud, og bagagerummet er vokset fra 160 til 211 liter.



Med en længde på 382 cm, 173 cm i bredden og 141 cm i højden er bilen 98 mm længere, 44 mm bredere og 7 mm højere end den nuværende generation. Akselafstanden er forøget med 42 mm, og sporvidden med 42 mm foran og 32 mm bagi.
Med en længde på 382 cm, 173 cm i bredden og 141 cm i højden er bilen 98 mm længere, 44 mm bredere og 7 mm højere end den nuværende generation. Akselafstanden er forøget med 42 mm, og sporvidden med 42 mm foran og 32 mm bagi.


Ved introduktionen vil Mini kunne fås med en af tre motorer: en 1,5 benzin med tre cylindre i Mini Cooper. En 1,5 liters diesel i Mini Cooper D, og en 2,0-liter benzin-motor i Cooper S med hhv. 136, 116 og 192 hk. Cooper S har en topfart på 235 km i timen og når 100 km i timen på 6,8 sekunder. Men enhver der har prøvet en Mini ved, at man sagtens kan have det sjovt i de mere bovlamme modeller. Helt bovlam bliver den almindelige Cooper dog ikke - med 136 hk når den 100 km i timen på 7,9 sekunder og har en topfart på 210 km i timen.

Bilens platform er helt ny og skal også bruges til et stort antal små, forhjulstrukne BMW-modeller, vi endnu har til gode at se.



Det analoge speedometer er vendt tilbage til en plads foran rattet, og der hvor der i dag er et kæmpe speedometer, er der fremover en stor skærm
Det analoge speedometer er vendt tilbage til en plads foran rattet, og der hvor der i dag er et kæmpe speedometer, er der fremover en stor skærm


Den nye undervogn har ifølge Mini givet bilen en endnu mere gokart-agtig køreoplevelse. Det bliver blandt andet muligt, at bestille bilen med elektronisk støddæmperkontrol.

Mini får helt naturligt en masse teknik, som hører sig til i biler fra 2013 - blandt andet aktiv fartpilot, kollision-advarselssystemer, head-up-display og bakkamera.



Mini skulle ifølge Mini selv være endnu sjovere end hidtil. Vi har svært ved at forestille os det, men vi glæder os til at prøve den ...
Mini skulle ifølge Mini selv være endnu sjovere end hidtil. Vi har svært ved at forestille os det, men vi glæder os til at prøve den ...


At den nye Mini er vokset, ser Mini ikke selv som et problem. Med 100.000 solgte biler om året, går det strygende med salget af den store Mini Countryman, der med 417 cm ligger mellem en Golf og en Polo. Ifølge salgsdirektør Ian Robertson 'er der nok ikke en grænse for størrelsen', man han mener dog at en Mini på fem meter vil være svær at sælge ...



Der er mere plads i bagsædet i den nye Mini. Siddefladen er f.eks. 23 mm længere end hidtil
Der er mere plads i bagsædet i den nye Mini. Siddefladen er f.eks. 23 mm længere end hidtil


1 af 2 Det analoge speedometer er vendt tilbage til en plads foran rattet, og der hvor der i dag er et kæmpe speedometer, er der fremover en stor skærm
2 af 2 
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere