Bilejeren får bøde, når chaufføren kører for stærkt

Et nyt lovforslag skal gøre bilejeren straffeansvarlig, når der snuppes et billede i en fartkontrol. Men forslaget - L74 - møder hård kritik

Strid om fartbøder og retsikkerhed. Striden drejer sig om fartoverskridelser, når folk kører i fotofælder. Fremover skal ejeren have bøden, hvis fartoverskridelsen er under 30 procent. Det er så op til ejeren at bevise, hvem der sad bag rattet ... Foto: Jan Sommer
Strid om fartbøder og retsikkerhed. Striden drejer sig om fartoverskridelser, når folk kører i fotofælder. Fremover skal ejeren have bøden, hvis fartoverskridelsen er under 30 procent. Det er så op til ejeren at bevise, hvem der sad bag rattet ... Foto: Jan Sommer

Færre skal kunne snyde sig fra fartforseelser. Det er essensen i et lovforslag, som er fremsat af regeringen med Justitsmininister Morten Bødskov i spidsen.

Låner hr. Andersen sin bil ud til hr. Madsen, som kører for stærkt og ryger i en fotofælde - er det altså Andersen, der er ansvarlig. Det er herefter op til Andersen at få Madsen til at indrømme sin skyld. For at ejeren skal slippe for straf, vil det nemlig kræve, at ejeren kan udpege den, som har kørt bilen, og at føreren erkender at være den egentlige fartsynder. Først da slipper ejeren for bøden.

Argumentet, som både SF, Enhedslisten og Socialdemokratiet fremfører, er hensynet til trafiksikkerheden og et argument om at at lette politiets administrative opgaver. Politiet har bestilt, men ikke modtaget - 100 nye fotovogne til erstatning for de 25 nuværende - og det forventes derfor at de 36.000 bøder, som politiet i dag må opgive, stiger voldsomt.

Læs høringsvarene her

For nemt at snyde
Og det er for nemt at snyde for bøden, mener man i Socialdemokratiet.

- Det er ganske enkelt ikke rimeligt, at fartsyndere slipper for at blive stillet til regnskab for deres farlige kørsel, fordi køretøjets ejer nægter kendskab til hvem der har siddet bag rattet, siger Tine Bramsen fra Socialdemokratiet under førstebehandlingen af lovforslaget her til formiddag.

Og hun bakkes fuldt op af Radikale Venstre:

- Det er i dag en ret tung proces med billeddokumentation - og vi lader os inspirere at andre lande, hvor vi går over til nummerpladedokumentation, siger Jeppe Mikkelsen fra Radikale Venstre.

36.700 bøder går tabt
I dag har man som ejer oplysningspligt i den slags situationer, men hvis man f.eks. siger, at man ikke kan huske hvem, der sad bag rattet - er der ikke noget at stille op, og politiet må henlægge sagen. I 2012 blev ca. 36.700 billeder – svarende til ca. 12 pct. af alle billeder – på den baggrund henlagt, uanset at nummerpladen var læselig. Og det vil regeringen til livs.

Modstanden mod loven er massiv: Både Konservative, Venstre, Liberal Alliance, Konservative og DF mener at loven er uheldig.

Venstres trafikpolitiske ordfører. Karsten Styrbæk Lauritzen mener, at det er en fundamentalt brud på borgernes rettigheder og kalder det ‘kollektivt justitsmord’.

- Vi er imod lovforslaget, lyder det fra Karsten Styrbæk Lauritzen. Det er et nybrud i dansk retspoliti, hvor man lægger bevisbyrden over på ejeren af bilen og går på kompromis med principet om at man er uskyldig, indtil det modsatte er bevist.

- Selvfølgelig skal vi ikke drive klapjagt på bilejerne, og selvfølglig skal vi ikke stemme ja til det her lovforslag, lyder det fra Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance

Problemdag for folkestyret
Retspolitisk ordfører for det Konservative Folkeparti Tom Behnke er også lodret imod den del af lovforslaget:

- Vi kan ikke støtte det, for det er retsikkerhedsmæssigt bekymrende. Det er virkelig en problematisk dag for folkestyret i Danmark. Vi er dybt imod fra konservativ side. Det kan da ikke være ejerens opgave at agere politimyndighed, anklagemyndighed og foged, lyder det fra Tom Behnke, der er næstformand for Folketingets retsudvalg.

Henning Hyllested fra Enhedslisten mener, at retsikkerhed vejer tungt, men at 36.000 bøder, der ikke kunne opkræves i 2012, må vægtes højere her.

- Enhedslisten har været meget betænkelig, og har også udvist en betydelig skepsis. Men vi synes også, at det nødvendigt, når 10-12 procent af bøderne ikke indrives, fordi billedet er for dårligt. Vi synes, det er betænkelig hvis mange, mange mensker slipper for at betale deres bøder.

På vej videre ...
Lovforlaget (L74) er netop førstebehandlet i Folketinget og vedtaget med et enkelt mandat i Folketingssalen.

Hermed er lovforslaget nået det første stykke vej - men dog endnu ikke vedtaget. Der kan nemlig gå måneder inden Folketinget vedtager en endelig beslutning om loven. Men lige nu er der flertal for lovforslag, som justitsministeren netop har fået ændret efter at have modtaget hård kritik blandt høringsinstanserne.

- Det gør selvfølgelig indtryk på mig, når der gives udtryk for bekymring over, om der er balance i forslaget. I lyset af kritikken har vi derfor lavet en række præciseringer i det endelige lovforslag, siger Morten Bødskov i en pressemeddelelse.

Med det ændrede lovforslag vil Morten Bødskov give bilejerne mulighed for at gennemse de billeder, som fotofælderne tager af fartforseelsen. Ifølge justitsministeren kan det hjælpe bilejeren, hvis:

- Han for eksempel er i tvivl om, hvorvidt han på gerningstidspunktet har kørt på den pågældende strækning, eller er i tvivl om, hvem der kan have ført køretøjet, siger Morten Bødskov.

I det justerede lovforslag vil det også være præciseret, hvordan en bilejer vil kunne gøre indsigelser mod bøden.

Lovforslaget har været sendt i høring - og er i det store hele blevet kritisk modtaget:

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere