Tesla: Ingen brandfare i vore biler

Brand: På trods af tre brændte Tesla S i USA, afviser producenten brandfare. Det samme gør tyske myndigheder

Elbiler er mere i søgelyset end de benzindrevne.

Derfor har tre brande i den hypede Tesla S i USA og Mellemamerika over de seneste par måneder også skabt international opmærksomhed.

De er alle sket ved ulykker, hvor bilerne har kørt over en genstand, der er presset op gennem bunden, og hvor ilden hurtigt er kommet under kontrol. Ingen er kommet til skade.

Det er de forhold, som Tesla-bossen, Elon Musk, også henviste til, da han for nyligt samlede op over for amerikanske medier.

- Det er svært at finde en bil, som er mere brandsikker end Tesla S, der er fem gange mere sikker end en gennemsnitlig bil, lød det fra Musk, som afviste at fabrikken skulle kalde bilerne ind for en ekstra sikring.

Han henviste til, at Tesla har haft en brand for hver 8.000 biler, mens der som gennemsnit har været en brand for hver 1.300 biler i bilindustrien, og at der er 200.000 brande i biler med benzin- eller dieselmotor hvert år i USA.

Tesla S har hentet højeste karakter, da bilen blev sikkerhedstestet af de amerikanske sikkerhedsmyndigheder. Aktiekurserne faldt dog, da nyheden om brandene kom frem, men har rettet sig.

Frikendt af undersøgelse
Herhjemme henviser importøren til, at det ikke er dokumenteret, at der skulle være noget galt med bilerne.

- Det er selvfølgelig ærgerligt, at der kommer tre brande efter hinanden. Men den uafhængige undersøgelse, som er lavet af brand nummer et i Washington viser, at branden ikke skyldes teknologien, og at elbiler ikke er mindre sikre end benzinbiler, siger Esben Pedersen, som er pressechef hos Tesla til avisen.

- Det er de samme forhold, som gør sig gældende i de andre brande, hvor der altså er kommet en genstand ind i batteriet, i det ene tilfælde ved for høj fart.

Kunderne er blevet orienteret gennem fabrikkens blogs om sagen. I mellemtiden henleder Tesla opmærksomheden på forbedrede lademuligheder.

Herhjemme bliver det mest interessante nu , at Tesla fra næste år kan levere en adapter, så bilerne også kan lade med de såkaldte Chademo-stik ud over Teslas eget og Mennekes-stikket.

Det betyder, at der nu er mulighed for at oplade bilerne ved yderligere 40 ladesteder, hvor man med 50 kW-ladere kan få strøm, så en times opladning giver 240 km i rækkevidde.

-Det giver meget større muligheder, hvis man for eksempel kører fra København til Jylland og retur, siger Esben Pedersen.

Importøren havde håbet på at kunne levere 300 Tesla S i år. En del købere må dog vente til næste år, da en del biler er forsinkede. Til gengæld bliver priserne nu sat ned.

Prisfald
Den billigste model, Model S, falder således med 26.000 kr. til 537.000 kr., mens mellemmodellen, P85, sættes ned til kr. 610.000 og topmodellen, 85 Performance, sættes ned til 713.200 kr.

Det skyldes, ifølge Esben Pedersen, at Tesla på europæisk plan har ændret priserne efter de seneste valutakurser.

Tesla opbygger samtidig et net på tre-fire superladere, hvor man kan tanke strøm til 300 km kørsel på 20 minutter. De kommer på Sjælland, Fyn og i det jyske.

Opdatering: De tyske trafikmyndigheder (Kraftfahrt-Bundesamt) har efterforsket de tre brande og konkluderer, at de ikke bebrejdes Tesla.

0 kommentarer
Vis kommentarer