Forhadte autoværn skal redde liv

I Danmark dør op mod 50 personer om året i de såkaldte mødeulykker. En ny type kabelautoværn kan forhindre en stor del af ulykkerne

De nye kabelautoværn bliver i første omgang sat op i Odsherred i det nordvestlige Sjælland, og skal sikre at bilister der kører til og fra Mols-Linien via motortrafikvejen til Sjællands Odde. Foto: Auto+Motion
De nye kabelautoværn bliver i første omgang sat op i Odsherred i det nordvestlige Sjælland, og skal sikre at bilister der kører til og fra Mols-Linien via motortrafikvejen til Sjællands Odde. Foto: Auto+Motion

Den 14. december 1993 glider morgentrafikken den dengang nye motorvej mellem Slagelse og Sorø stabilt. Men pludselig løsner et par planker sig fra en lastvogn, og to personbiler bagved undviger og tvinges med høj hastighed ud i midterrabatten af motorvejen. Den ene bil kører direkte igennem kabelautoværnet og støder frontalt ind i en modkørende bil. Tre mennesker bliver dræbt, fordi autoværnet ikke kunne klare presset.

Den tragiske ulykke i 1993 var direkte årsag til at Vejdirektoratet dels stoppede den videre udbygning, dels erstattede de eksisterende 429 km kabelautoværn med traditionelle autoværn i pladestål.

Flere kabler
Men nu er de udskældte kabelautoværn altså på vej tilbage i en ny, forbedret udforming. De nye type kabelautoværn benytter f.eks. fire kabler i stedet for de to kabler, som de tidligere kabelautoværn var bygget op af, fortæller Søren Andersen, der er Vejdirektoratets projektchef for forsøget til FDM.

De nye kabelautoværn bliver i første omgang sat op i Odsherred i det nordvestlige Sjælland, og skal sikre at bilister der kører til og fra Mols-Linien via motortrafikvejen til Sjællands Odde.

Redder liv
Motortrafikvejen har skiftevis to spor i den ene retning og to spor i den anden retning, og kabelautoværnet er sat op i midten af den nye motortrafikvej mellem Holbæk og Vig som del af et stort forsøg med at gøre landeveje mere sikre.

Med midterautoværn på motortrafikvejen imødekommer Vejdirektoratet et af forslagene i handlingsplanen fra Færdselssikkerhedskommissionen.

Autoværnet er i de seneste 15 år er blevet almindelige i Sverige, og kan forhindre mange af de landevejsulykker, hvor to biler kolliderer frontalt.

23 procent af dødsulykkerne i 2010-2011 var såkaldte mødeulykker, selv om ulykkestypen kun udgør ti procent af alle ulykker med personskader.

0 kommentarer
Vis kommentarer