Hul i digitalt motorregister

Et hul i det digitale motorregister betyder, at stjålne biler ikke bliver opdaget. SKAT mener ikke, at der er tale om en fejl ...

Er du uheldig nok, vil dit næste bilkøb gøre dig til hæler. En fejl i det digitale motorregister, som blev indført i sommeren 2012, betyder nemlig, at hverken forbrugere eller forhandlere får en advarsel, hvis de er ved at købe eller sælge en bil, der er meldt stjålet. Uacceptabelt, mener FDM.
Er du uheldig nok, vil dit næste bilkøb gøre dig til hæler. En fejl i det digitale motorregister, som blev indført i sommeren 2012, betyder nemlig, at hverken forbrugere eller forhandlere får en advarsel, hvis de er ved at købe eller sælge en bil, der er meldt stjålet. Uacceptabelt, mener FDM.

Er du uheldig nok, vil dit næste bilkøb gøre dig til hæler. En fejl i det digitale motorregister, som blev indført i sommeren 2012, betyder nemlig, at hverken forbrugere eller forhandlere får en advarsel, hvis de er ved at købe eller sælge en bil, der er meldt stjålet. Uacceptabelt, mener FDM.

Hullet i Skats digitale motorregister (DMR) betyder nemlig, at registret ikke taler sammen med politiets register for stjålne køretøjer. Dermed risikerer man at købe en efterlyst bil, skriver FDM.

... det digitale motorregister er med til at hvidvaske stjålne biler

- Det er helt uacceptabelt, at man som bilkøber og forbruger ikke kan stole på registret. I praksis betyder det, at det er nemt at sælge en stjålen bil videre til en person, der er i god tro, og som dermed både bliver hæler og sandsynligvis også risikerer et økonomisk tab, når bilens retmæssige ejer kræver bilen udleveret, siger leder af FDMs juridiske rådgivning Per Alkestrup.

Han henviser til, at man hos både Skat og Rigspolitiet har været bekendt med, at der er hul i systemet siden lanceringen af det digitale motorregister i sommeren 2012.

Ingen vil betale
Af korrespondancen mellem Skat og Rigspolitiet, som FDM har fået aktindsigt i, fremgår det desuden, at det digitale motorregister i princippet er klar til at modtage de nødvendige oplysninger fra politiet. Skat og politiet kan imidlertid ikke blive enige om, hvem der skal finansiere udbedringen, så de to registre taler sammen.

Ikke godt nok
Det er ikke godt nok, at to offentlige myndigheder ikke formår at arbejde sammen og løse så vitale problemer i et system, der dels skal lette det offentliges administration dels skal sikre borgerne en nem og sikker adgang til selv at kunne omregistrere biler, mener man hos FDM.

- Sat på spidsen betyder det, at man stiltiende ser til, at det digitale motorregister er med til at hvidvaske stjålne biler. Det bør man naturligvis få rettet hurtigst muligt, og hvis ikke Skat eller politiet selv kan finde ud af det, må det ske fra politisk hold, siger Per Alkestrup.

SKAT fortæller dog til Ekstra Bladet, at der ikke er tale om en fejl:

- Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om en 'fejl' i Motorregistret. Der er tale om en funktionalitet, som bliver sat i drift, når Politiet og SKAT har løst de tekniske og administrative udfordringer. Målet er, at der kan ske udveksling af oplysninger fra politiets register over stjålne køretøjer til Motorregistret, således at der kan blokeres for et ejerskifte i Motorregistret, hvis et køretøj er stjålet. Både SKAT og politiet er opmærksomme på behovet og arbejder sammen på en snarlig løsning

- Derudover er situationen i øvrigt den samme som før idriftsættelsen af Motorregistret. En køber skal sikre sig, at sælger medleverer den originale registreringsattest ved overtagelse og betaling for køretøjet. Registreringsattesten er et ejerbevis, skriver Anne Marie Berså til Ekstra Bladet









0 kommentarer
Vis kommentarer