91 km på literen i ny VW Up

VW Up Twin Up har både tocylindret dieselmotor og elmotor, og kører op mod 90,9 km/l

Volkswagen Twin Up kører med både diesel- og elmotor op til 90,9 km/l. Fotos: Newspress
Volkswagen Twin Up kører med både diesel- og elmotor op til 90,9 km/l. Fotos: Newspress

TOKYO - Ekstra Bladet

Selv om man er på udebane, kan man godt prøve at dominere kampen.

Tyskerne gør forsøget på årets biludstilling i Tokyo. Her, i de japanske bilmærkers baggård, løfter Volkswagen sløret for en potentiel sensation og gør det med samme selvsikre attitude som Bayern München på sporet af endnu en sejr.

Under karrosseriet på en Volkswagen Up gemmer der sig det ypperste i nøjsom motorteknik, så den kan få plads i historiebøgerne som verdens mest økonomiske firepersoners bil.

Det skal forstås på den måde, at den kan køre op til 90,9 kilometer på en liter dieselolie, ifølge EU-normen for opladningshybrider.

Hybridversionen af Up kommer til at hedde Twin Up med henvisning til to motorer i bilen. Twin Up vil supplere de tre andre versioner af Up, den konventionelle, benzindrevne Up, udgaven, som kører på gas og elbilen e-Up, som netop er introduceret hos forhandlerne.

Teknik fra XL1
Nogle af koncernens ypperste ingeniører har allerede udviklet XL 1’eren, der blev præsenteret tidligere i år og som når hele 111 km/l, takket være ekstrem dråbeform og kostbare materialer.

Men ved at skohorne mekanikken med dieselmotor, eldrift og DSG-gear ned i en almindelig Up når man altså op på godt 90 km/l.

Twin Up har en tocylindret 0,8 liters dieselmotor på 47 hk som suppleres af en elmotor på tilsvarende 47 hk.

Begge trækker på baghjulene, mens litium-ion-batterierne ligger forrest.

Det giver kræfter til 50 km kørsel på ren strøm, mens den samlede rækkevidde er 1.000 km med dieseltanken fyldt helt op og topfarten er 140 km/t.

Bilen kan nå 100 km/t på 15,7 sekunder, hvilket gør den en smule langsommere end sit helt elektriske modstykke, e-Up. Men med 0-60 km/t overstået på 8,8 sekunder ser den dog ud til at være forholdsvis kvik i bytrafik.

Modsat XL1 får hybrid-Up'en forbrændingsmotoren under kølerhjelmen og elmotoren under bagsædet

Når batteriet er fladt, hævder Volkswagen, at det kun tager tre timer at lade det op igen.

Måske i produktion
Ifølge det engelske magasin Autoexpress, som har talt med VW’s udviklingschef, Dr. Heinz-Jacob Neusser, kan bilen komme i produktion inden for to år, hvis responsen på den allerede introducerede e-Up er positiv.

I så fald vil Twin Up blive prissat nogenlunde på niveau med elbilen - i omegnen af 26.000 euro.

Herhjemme betyder det dog formentligt, at Twin Up bliver dyrere end e-Up, som koster 182.000 kr., da de nuværende bilafgifter tilgodeser elbiler med nul afgift. Her må opladningshybrider nøjes med et fradrag for deres evne til at køre langt på literen.

300.000 i afslag på afgift
I runde tal medfører det meget lave forbrug dog et nedslag på næsten 300.000 kr. i afgift, så der er måske mulighed for, at Twin Up kan sælges til 250.000 kr. herhjemme. Men det er ren spekulation fra vores side, skal vi understrege.

Men tilbage til Twin Up. Også bag rattet er der væsentlige nyheder. VW har således premiere på et nyt multimediesystem til Twin Up, i form af en stor berøringsfølsom farveskærm.

Her er det muligt at bladre gennem de forskellige menuer, mens skærmen nærmest står knivskarpt som på en ipad, viser det sig, da vi sætter os bag rattet.

Fiks og færdigt
Det hele virker færdigt og gennemtænkt. Volkswagen indikerer da også, at vi kan forvente at se betjeningssystemet i produktion i senere modeller. Vi gætter på, at skærmen er at finde i næste års helt nye VW Passat og måske den faceliftede Polo, som præsenteres til foråret.

Det centrale display informerer føreren om de forskellige driftstilstande på motoren, rækkevidde, energiforbrug og rute, samtidig med, at klimaanlægget bliver styret herfra.

Flere LED-lys
Udvendigt ligner Twin Up næsten sig selv:

Fronthjelmen er strakt med tre centimeter for at få plads til al teknikken, så er der en blå stribe langs forkanten af motorhjelmen og LED-striben på hver side af forkofangeren, som man også kender fra e-Up.

Indtil videre må vi vente på, at VW får testet teknikken af i en mindre serie biler og på, at de overvejer produktion.

VW havde inviteret Ekstra Bladet til Tokyo

1 af 6 
2 af 6 win Up har en tocylindret 0,8 liters dieselmotor på 47 hk som suppleres af en elmotor på tilsvarende 47 hk.
3 af 6 Den nye farveskærm kan meget vel blive installeret i fremtidens folkevogne, måske den nye Passat til næste år.
4 af 6 
5 af 6 
6 af 6 Volkswagen Twin Up kører med både diesel- og elmotor op til 90,9 km/l. Fotos: Newspress
0 kommentarer
Vis kommentarer