VW's gearkasseproblemer rammer Danmark

Historien om, at Volkswagen nu vil skifte olie i samtlige 1,6 mio. solgte biler med 7-trins DSG skal ses i det helt store perspektiv

Ved at indkalde hele 1,6 mio. solgte biler med DSG og skife olietype håber VW at undgå alt for mange sager om problemfyldte DSG-7 gearkasser.
Ved at indkalde hele 1,6 mio. solgte biler med DSG og skife olietype håber VW at undgå alt for mange sager om problemfyldte DSG-7 gearkasser.

Det begyndte i foråret med en tilbagekaldelse af omkring 380.000 biler i Kina på grund af problemer med den ellers så roste dobbeltkoblingsgearkasse.

I Europa og herhjemme var Volkswagen dog hurtige til at afvise, at der skulle være tale om et generelt problem, og den første melding gik på, at det var markedsspecifikke vilkår, som gav problemer i Kina - der i blandt meget trafik, samtidig med, at VW anførte, at kineserne brugte en anden software og at selve DSG-gearet var produceret på en anden måde.

I Europa og Danmark har der også været registreret vanskeligheder ved teknikken, og frustrerede ejere brokker sig på internettet.

Herhjemme er det Bil Magasinet, som tager sagen op i deres juliudgave i år. Her beretter en række VW-ejere, men også en Skoda-ejer om deres frustrationer.

Se også: - Min VW skal renoveres efter 30.000 km

Nu gør Volkswagen noget aktivt. Kvalitetskontrol har nemlig vist, at den anvendte syntetiske olie i DSG7-gearkasserne kan foranledige en intern fejl i gearkassens elektroniske system. Fejlen kan medføre, at gearkassen udkobler, og at bilen kører i friløb.

Olieskiftet gennemføres som en forebyggende serviceaktion for alle Volkswagens DSG7-kunder. Serviceaktionen vil blive gennemført i løbet af 2014, og Volkswagen vil kontakte samtlige eksisterende kunder, der er berørt af problematikken direkte.

Se også: 380.000 VW-biler ramt af automatgear-bøvl

Har man fravalgt autoriseret Volkswagen Service, men er i besiddelse af en DSG7-gearkasse, bør man kontakte nærmeste Volkswagen-værksted eller servicepartner, så vil de kunne tilbyde det gratis olieskift, når serviceaktionen er sat i værk

DSG-gearkassen har ellers været en teknologisk og økonomisk gevinst for VW-gruppen, og det varede flere år, før konkurrenterne var klar med lignende konstruktioner.

Der har ikke været registret problemer med dobbeltkoblingsgearkasser fra disse.

0 kommentarer
Vis kommentarer