Her er Danmarks dårligste bil

Den VW Polo-store Tata Vista Indica minder om biler fra begyndelsen af 90'erne

Tata Vista er høj og bygget til de indiske veje. Det er en frygelitg oplevelse at køre i bilen. Fotos: Jens Overgaard
Tata Vista er høj og bygget til de indiske veje. Det er en frygelitg oplevelse at køre i bilen. Fotos: Jens Overgaard

Man gnider sig i øjnene og får et flash-back til en svunden tid, når man ser Tata Vista Indica for første gang. Den ligner noget fra en svunden tid - noget fra de tidlige 90'ere. Men den lilleTata er en ny bil.

Den hører til i Polo-klassen, er bygget i Indien, og importeres nu til Danmark. Det er T. T. Auto i det sjællandske Mørkøv, der importerer Tata Vista Indica sammen med pick-up-modellen Xenon.

Og selvom Tata Vista Indica er ny på det danske marked, bliver der lagt ud med priser, som matcher de øvrige biler i klassen: Kia Rio, Ford Fiesta, Toyota Yaris osv. Vista sælges nemlig til 120.000 kr. for udstyrsmodellen LX, som er udstyret med 1,4 liters motor på 75 hk, bygget på licens fra Fiat.

Og selv om Tata bygger Vista Indica egenhændigt, opleves den på mange områder som en første generationesFiat Punto fra forrige generation - altså en bil fra begyndelsen af 90'erne.

Upræcis og duvende
Vi hopper ombord i den femdørs hatchback. Den virker både solid og rummelig. Bagagerummet har plads til 234 liter og ligger dermed nogenlunde på størrelse med konkurrenterne, som typisk rummer 250 liter. Indendørs er der plads til at selv en Sikh kan sidde med sin klassiske beklædning på hovedet. Udstyret med aircondition, læderrat, tågelygter, bluetooth og isofix beslag er også pænt, men en knaldhård plast er under dagens standard.

Sejler afsted
Det er på vejen, at den opleves som en Punto fra forrige årtusinde – på valium. Med sit høje tyngdepunkt og bløde affjedring sejler den i svingene som en skonnert, styretøjet er upræcist og giver en retningsstabilitet som en søvngænger og gearskiftet skal du rode noget med.

Den gammeldags motor, hvor direkte indsprøjtning eller turbo er en by i Utter Pradesh, skal også have godt med speederfod for at præstere en hæderlig indsat. Og når den gør det, sker det med et akompagnement af støj og vibrationer, som vi ikke oplever det i en eneste konkurrent.

Astmatisk motor
De 75 heste føles mere i retning af 65 heste, og motoren hiver efter vejret som en storryger efter et 400 meter løb.

Den har simpelthen svært ved at få luft, og motoren roterer så langsomt, at man næsten kan tælle omdrejningerne.

Ringe brændstoføkonomi
På papiret klarer den 16,9 km/l. Det er langt under dagens standard, som ligger på 21-23 km/l.

Det værste er dog, at modellen leveres helt uden ESC-antiskrid, som er den største sikkerhedsopfindelse siden sikkerhedsselen, og standard på alle biler herhjemme.

ESC er lovkrav i biler, der er typegodkendt efter november 2011. Men der findes undtagelser fra denne regel.

Tata er dog bestykket med ABS-bremser og fire airbags. Men altså ikke på et niveau, der matcher en moderne mikrobil som VW Up, der har 5 stjerner. Det er en katastrofe.

Ikke noget for pilfingre
Det er i det hele taget uvist, hvor trafiksikker bilen er. Sikkerhedseksperten Leif Nielsen fra Sikkerbil.dk kan ikke finde officielle tests af bilen, og han er kritisk.

- Jeg vil være dybt skeptisk med hensyn til kollisionssikkerheden i en bil fra Indien – lige indtil de selv eller Euro NCAP kan bevise det modsatte. Der er da rigeligt med biler at vælge imellem, så hvorfor løbe en risiko med det ukendte, lyder meldingen.

Den rustikke fremtoning er overvældende og ses bl.a. ved bagklappen, hvor der er direkte adgang til bagagerumslåsen. Det er ikke et godt sted for små pilfingre.

Importøren kunne også tage Tata Vista hjem i den mest skrabede udgave som ville kunne sælges under 90.000 kr. Men har vurderet, at de fleste danskere trods alt vil have lidt udstyr.

Kia Carens ser smart og moderne ud. Og den er moderne. Problemet er bare, at de bedste konkurrenter virker mere moderne Bilanmeldelser Kia som i gamle dage

Den billigste Vista model er solgt i stort antal og kun som udlejningsbiler i Sydeuropa, hvor farven typisk er den billigste, nemlig hvid.

Tata, som bl.a. ejer Jaguar/Land Rover er ellers en stor koncern, som er involveret i en lang række industrier, som gør den til en international mastodont.

Får Dacia til at virke topmoderne
Bilerne sælges med en tre års/100.000 km garanti. Desuden undervognsbehandler importøren bilerne før levering - det skal firmaet have ros for .

Den nærmeste konkurrent i samme klasse er Dacia Sandero, som også er rustik, men en langt mere moderne og velkørende bil. Den er generationer foran Tata. Det ville derfor også være uretfærdigt for Dacia at lave en dobbelttest.

Under visse former kan tidsrejser givetvis være fascinerende, men når det gælder minibiler foretrækker vi det nye årtusinde.

1 af 4 Vistaen opleves solidt bygget, og den er rummelig. Men finishen er ikke imponerende
2 af 4 Opbygningen med et centralt placeret speedometer virker fint. Plasten er dog af den hårde slags. Sæderne er flade som indisk Naan-brød, er der ikke meget støtte i.
3 af 4 Den 1,4 liters motor, som er bygget på licens fra Fiat, er en tung sag at danse med.
4 af 4 Tata Vista er høj og bygget til de indiske veje. Det er en frygelitg oplevelse at køre i bilen. Fotos: Jens Overgaard
0 kommentarer
Vis kommentarer