Nødspor åbnet i myldretiden

Åbningen af nødsporet ser ud til at lette trykket på morgentrafikken

Et forsøg på en hårdt prøvet strækning på Hillerødmotorvejen skal afdække, om det giver mening at benytte nødsporet som et tredje spor. Forsøget startede her til morgen - den første mandag efter ferien, så forsøget fik lov at stå sin prøve fra starten.

Vejdirektoratet vil teste, om det kan spare tid, hvis bilisterne får lov at køre i nødsporet på udvalgte tidspunkter. Mange københavnere spilder nemlig hver morgen dyrebare minutter, brændstof og får sat tålmodigheden på prøve på de københavnske indfaldsveje. En af de værste strækninger er Hillerødmotorvejen mellem Værløse og Skovbrynet, hvor den har været gal med trafikken om morgenen i mange år.

7 km kø
På en typisk hverdag kører trafikanterne ofte under 50 km/t i et tidsrum på halvanden time, og køen strækker sig som en 4-7 kilometer lang slange af biler.

Trafikanterne vil via lystavler i vejsiden få at vide, om det er tilladt at køre i nødsporet - og samtidig vil hastighedsbegrænsningen blive sat ned til 80 km i timen i stedet for de normale 110 på motorvejen.

Det vil ikke være hver dag, at nødsporet er åbent, men kun når der er behov for at lette trafikken.

- Nødsporet skal i praksis gøre det muligt for de biler, der kører fra ved Ring 4 (ved Bagsværd) at køre ind i nødsporet og blive der, indtil de kører fra ved afkørslen til Ring 4.

Overvåger strækningen
I Vejdirektoratet er man helt klar over, at der er udfordringer i projektet - f.eks. skal der stadig gives plads til udrykningskøretøjer, og biler kan jo også have brug for at bruge nødsporet som nødspor. Det regner man med at løse ved at lade en såkaldt T.I.C.-operatør overvåge strækningen.

På en typisk hverdagsmorgen vil operatøren få besked om, at trafikken er ved at blive tæt på strækningen, og han skal så bruge videokameraer til at vurdere, om strækningen er fri for havarerede køretøjer, tabte genstande, sne osv. Når han er sikker på, at nødsporet er frit, kan han åbne nødsporet for kørsel.

Kan lukke igen
Når morgenmyldretiden er slut, eller hvis der f.eks. sker en ulykke eller tabes gods i løbet af morgenmyldretiden, der kræver, at nødsporet har sin normale funktion, vil han lukke nødsporet for kørsel. Vejdirektoratet har i øvrigt diskuteret de mulige problemer indgående med Beredskabet, oplyser Tine Bendsen fra Vejdirektoratet til Ekstra Bladet.

Herhjemme er det første gang, at det bliver tilladt at køre i nødsporet - men ifølge Stine Bendsen bruger man det i udlandet allerede som et værktøj til at mindske trakfiken.

- I øvrigt er vi ikke uvant med manglende nødspor - flere ældre motorveje har nemlig i forvejen ikke nødspor. Det gælder f.eks. Helsingørmotorvejen, tilføjer hun.

0 kommentarer
Vis kommentarer