Hed debat: Norge sætter fartgrænserne op

Norske myndigheder vover pelsen og sætter farten op fra 80 til 110 km på en ny forsøgsstrækning. Initiativet møder modstand

I et land, hvor den generelle maksfart på motorveje er 80 km i timen og bøderne for at overskride dem er astronomiske set med danske trafikanters øjne, er det lidt af en revolution at sætte fartgrænsen op til 110 km i timen. Og det er hvad det norske 'Vegdirektorat' gør på en ny motorvejstrækning på E18 mellem Eik i Buskerud og sørover i Vestfold.

For at det kan lade sig gøre har myndighederne samtidig forbudt traktorkørsel på motorvej (!), som indtil nu har måttet køre frit på de norske motorveje - med undtagelser.



De norske myndigheder flipper helt ud og indfører nu 110 km/t begrænsning på en enkelt strækning i Norge. Foto: Colourbox
De norske myndigheder flipper helt ud og indfører nu 110 km/t begrænsning på en enkelt strækning i Norge. Foto: Colourbox


- Bilistene skal efter planen kunne køre 110 kilometer i timen på den første 14 km lange trækning i maj-juni næste år, siger, sier statssekretær Bård Hoksrud til vg.no.

Senere vil man forsøge med samme fartgrænse på endnu en 80 km langt vejstrækning.

Et af argumenterne for højere fartsgrænser er, at vejen allerede er bygget til højere fart og at trafikanterne i udstrakt grad kører stærkere end skiltene tillader.

Forslaget møder dog modstand - især fra miljøfolk:

Christian Steel, som er generalsekretær hos Samarbeidsrådet for biologisk mangfold (SABIMA) kalder ideen for 'idiotisk' og 'uigennemtænkt'.

Han har fire argumenter imod de nye fartgrænser:

1) Farlig. Risikoen for ulykker øger, og konsekvensene af ulykkene bliver større.

2) Miljøfjendtlig. Brændstofforbrug, vejslitage og støj og dermed mere nærforurening og klimaforurening.

3) Unødvendigt. Fremkommeligheden bliver marginalt bedre. Folk skal hellere slappe lidt af, mener Christian Steel.

4) Ressource-spild. Vejvæsnet bruger unødige ressourcer på at ændre vejen, vejudstyr osv.

Tilhængernes argument går typisk på, at bilisterne alligevel kører stærkere end de tilladt på mange vejstrækninger - og at myndighederne med de meget lave fartgrænser er med til at kriminalisere i øvrigt fornuftige bilister.

Hvad mener du om den nye norske fartgrænse?

Kører man over 110 km i timen på en 80 km-vej i Norge er bøden 7.800 kr. - betaler man ikke forvandles bøde til 15 dages fængsel. Kører du 116 km i timen på en motorvej med 80 km i timen mister du kørekortet.

De høje norske bøder er dog intet at regne i forhold til de bøder, du kan inkassere i Finland. Her fik den svenske forretningsmand Anders Wiklöf sidste år en bøde på 712.000 kr. for at køre 27 km i timen for stærkt. I Finland er bødetaksterne nemlig afstemt efter lovbryderens årsindtægt ...

I dag er den maksimale fart på norske motorveje 100 km timen på udvalgte steder.