- Om fem år kan vi hacke os ind i din bil, og gøre stort set alt hvad vi har lyst til. Det mener Andre Weimerskirch, som er forsker ved University of Michigan Transportation Research Institute.
- En hacker kan gå ind i bilens elektronik og styre bremser, styretøj og lys, fortalte Weimerskirch i forbindelse med en konference, som instituttet netop har afholdt.
Hvem som helst med en smule viden og de rette intentioner vil kunne skabe sig adgang til bilens elektronik - for sjov eller for at skade andre, fortæller Weimerskirch.
Weimerskirch forudser, at bil-hacking vil opleve samme vækst, som vi har oplevet på internettet de senere år. Og han ser en tidshorisont på fem år for sig.
Vejen ind til bilens ædlere dele vil f.eks. være igennem bilens infotainment-system, som i flere og flere biler er koblet op til centrale servere - og bliver det i endnu højere grad i fremtiden, når bilerne får systemer, som snakker sammen for at advare mod isglatte veje, køer og forhindre sammenstød mellem to biler. De systemer kan misbruges til at skade andre med.
Mobilen som værktøj
Værktøjet kan f.eks. være en mobiltelefon, som via en bluetooth-opkobling forbinder sig til bilens styresystemer, eller for den sags skyld såkaldt malware, som kommer ind i bilen gennem noget så simpelt som en cd, som føreren uforvarende smækker i cd-afspilleren - mere avanceret behøver det ikke at være. I den gode sags tjeneste har forskellige grupper af studerende allerede udviklet apps, som kan fjernstyre biler, og på samme måde vil man kunne forestille sig at den slags systemer kan misbruges.
Risikoen er påvist
Allerede tilbage i 2010 viste amerikanske forskere ved University of Washington og University of California at de med en mobil enhed, f.eks. en mobiltelefon, kunne hacke sig ind i en amerikansk produceret bil fra 2010. Forskerne oplyste - af indlysende grunde - ikke hvilken bil det handlede om. I denne artikel fra Forbes kan du læse hvordan Forbes-journalisten Travis Collins gik med til et forsøg, hvor han kørte en bil, som var hacket. En skræmmende oplevelse, fortæller Travis i TV-indslaget.
En bil er i dag ubeskyttet mod hackerangreb, og hackingen vil også kunne ramme bilens fartpilot, parkerings-automatik og systemer, som skal forhindre os i at komme galt afsted, hvis vi kører galt. En hacker vil også kunne få en bil til at give gas eller bremse - eller blokere bremserne eller det elektriske styretøj. Nogle biler - f.eks. nyere VW'er har styretøjstyper, som selv kan korrigere for sidevind eller vejstriber. Hvis en hacker kommer derind, kan konsekvenserne blive uoverskuelige.
Heldigvis - fortalte Andre Weimerskirch i forbindelse med konferencen forleden - er det noget som både bilproducenterne, industrigrupper og myndighederne er opmærksomme på og forsøge at imødegå.
- Det er selvfølgelig i nogen grad betryggende, mener Weimerskirch ...