Annonce:
Annonce:

Mercedes: Sådan får vi nye kunder

Det er designet, som betyder noget i dag. Teknikken kommer i anden række, mener Mercedes chefdesigner

Mercedes CLA er med sit selvsikre design og de elegante linjer allerede fra starten blevet et designikon
Mercedes CLA er med sit selvsikre design og de elegante linjer allerede fra starten blevet et designikon
Annonce:
Følg Biler

Vi har mødt en af arkitekterne bag stjernemærkets nye stil, Hans Dieter Futschik, der er chef for udvendigt design hos Mercedes.

- Bildesign har været undervurderet. Bilerne har tidligere været bygget op omkring teknik og ingeniører, som har sagt; her er nogle biler – gør dem flottere. Nu er det hele vendt rundt, siger han.

Design er ikke længere defineret af teknikken, men er også bygget op omkring nogle, traditioner.

- Det handler om identitet, siger han og henviser til kaffe, som for eksempel Nespresso, mener Dieter.

- Du tager noget almindeligt kaffe, kommer det i kapsler, og gør det til noget specielt, så folk føler sig som en del af en 'community', så kan du tage ti gange prisen , smiler han.

Ny designstil skal bane vejen for nye kunder for Mercedes.

Annonce:

Senest har nye markante fronter på C-klassen og E-klassen med en større stjerne, styrket profilen på de eksisterende modeller, mens altså også A-klassen og CLA er født med mere pondus.

Hva'ba Renault Twingo med baghjulstræk?

Stjernen er flyttet
- Tidligere havde vi et mere sky udtryk. Nu er der mere attitude. Mercedes har henvendt sig til et ældre publikum. Det vil vi ændre på. Mange unge har stadig ikke råd til Mercedes, så vi retter os også mod ældre, der føler sig unge, siger han.

- Nu har vi to ansigter. Den klassiske med Mercedes-stjernen på køleren og så den mere sportslige store stjerne midt i grillen, siger han.

Andelen af C-klasse købere, der vælger sportsfronten frem for den klassiske er vokset fra 30 til 70 pct. Og den samme tendens ses nu med E-klassen.

Udviklingen med at skarpslibe designet er gået støt frem siden 1990’erne. Dengang var der de tre modelserier C-klassen, E-Klassen, S-klassen samt sportsvogne.

De blev adskilt ved, at C-klassen havde enkelte forlygter, E-klassen dobbelte forlygter og S-klassen mere markante forlygter.

Annonce:

For ens modeller
- Men de lignede hinanden for meget, og derfor begyndte vi at adskille modellerne mere. Både på karrosseriet med for eksempel ponton-bagskærme på E-klassen en overgang og især lygterne, siger Hans Dieter Futschik.

Netop de let udposede ponton-skærme er faktisk et klassisk Mercedes-element, der er hentet fra 180- og 190-modellerne fra 1950’erne og starten af 1960’erne.

Det er lygterne, som giver bilerne ansigt. Vi begyndte så at adskille modellerne og give dem mere personlighed. Lygterne er blevet til øjenbryn, fortæller designchefen.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Politikerne beholder altid deres løn og privilegier
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: