Nye Volvoer snakker sammen

Om to år vil din nye Volvo føre samtaler med andre Volvoer i nærheden. Men det bliver ikke small-talk. Det handler om sikkerhed

I fremtiden vil Volvos biler snakke sammen om mange ting. Blandt andet om hvordan underlaget er. Er der is på vejen et sted, får Volvo'erne, som kører bagved - eller kommer fra den anden retning automatisk besked
I fremtiden vil Volvos biler snakke sammen om mange ting. Blandt andet om hvordan underlaget er. Er der is på vejen et sted, får Volvo'erne, som kører bagved - eller kommer fra den anden retning automatisk besked
Følg Biler

Du kører på en vejen med god fart i bilen. Du nynner, hygger dig, hører radio. Det er frostvejr, men asfalten er tør og fin, der hvor du kører.

To km foran dig kører en anden bil, som netop har passeret et sving, hvor chaufføren var ved at miste vejgrebet. ESP-systemet i hans bil mærkede, at vejen var glat. Alt er godt - men du har ikke passeret det glatte vejsving endnu. Din opmærksomhed bliver fanget af en advarsel, som via bilens infodisplay og en stemme fortæller dig, at der er et farligt sving forude.

Det kunne også have været en kø, et uheld, et kraftig regnskyl. Pointen er, at du bliver advaret af bilen, der kører to km foran dig. Ideen er at biler skal advare hinanden mod lurende farer.

Fagre nye verden? Ja, men forsøget kører allerede, og planen er at Volvoer om et par år snakker sammen om vind og vejr.

Lige nu er Volvo ved at sætte et pilotprojekt i gang for at finde ud af om det kan lade sig gøre i praksis.

I bilerne om et par år
Når Volvo'erne i forsøget opdager en isbelagt eller glat vejstrækning, overføres den viden til Volvo Cars’ database via mobilnettet. Omgående sendes en advarsel til andre trafikanter, der nærmer sig den pågældende vejstrækning, så bilisterne kan tage højde for det og undgå en dum eller farlig situation.

Men Volvoen nøjes ikke med at sende sine erfaringer med vejens føre til Volvo og dig. Vejmyndighederne får også besked. Tanken er at vejvæsnet skal bruge bilernes erfaringer til at planlægge forbedringer af vejene.

- Pilotprojektet er et af de første praktiske eksempler på, hvordan kommunikation over mobilnettet gør det muligt for køretøjer at tale med hinanden og med trafikmiljøet. Det kan være med til at øge trafiksikkerheden, siger Erik Israelsson, projektleder for Cooperative Intelligent Transport System hos Volvo Car Group.

Volvo har 50 testbiler på vejene, og til vinter vokser flåden yderligere.

- Målet er at systemet skal være i Volvos biler indenfor et par år.



Når Volvo'erne i forsøget opdager en isbelagt eller glat vejstrækning, overføres den viden til Volvo Cars’ database via mobilnettet. Omgående sendes en advarsel til andre trafikanter, der nærmer sig den pågældende vejstrækning, så bilisterne kan tage højde for det og undgå en dum eller farlig situation.
Når Volvo'erne i forsøget opdager en isbelagt eller glat vejstrækning, overføres den viden til Volvo Cars’ database via mobilnettet. Omgående sendes en advarsel til andre trafikanter, der nærmer sig den pågældende vejstrækning, så bilisterne kan tage højde for det og undgå en dum eller farlig situation.


Volvo har gang i flere projekter om biler, der kommunikerer med omgivelserne. Man har lige afsluttet et forskningsprojekt, der retter sig mod brugen af magneter i vejbanen til at hjælpe bilen med at placere bilen korrekt på vejen. Projektet, som er finansieret i samarbejde med den svenske myndighed Trafikverket, er en mulig nøgle til implementering af selvkørende biler.

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Tak til børnene for at give deres liv

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+