TV: Derfor lyder de nye F1'er røvsygt

Det nye F1-reglement har kostet den fede motorlyd. Men forklaringen ligger lige for ...

2014-sæsonen har betydet et gensyn med turbo i Formel 1. Men det har desværre også betydet et farvel til den fede lyd ... Foto: Renault
2014-sæsonen har betydet et gensyn med turbo i Formel 1. Men det har desværre også betydet et farvel til den fede lyd ... Foto: Renault
Følg Biler

Der er blevet skåret dramatisk ned på motorstørrelsen i den nye sæson. Sidste år var det maksimale cylindertal otte. I år er det seks. Samtidig er slagvolumenet faldet fra 2,4 liter til 1,6 liter - i 2014-sæsonen er motorerne altså i husholdningsstørrelse.

Men den helt store forskel ligger ikke i motorstørrelse og cylinderantal med i det faktum, at de nye motorer er udstyret med turbolader og et større energigenvindingssystem - også kaldet ERS. Turboen tager toppen af lyden, og det samme gør det nye ERS-H, som trækker energi ud af udstødningsgasserne.

Hør forskellen på 2013- og 2014-bilerne i denne lille video.

Samtidig skal motorerne holde længere , 4000 mod 2000 km, hvilket ikke har en direkte indflydelse på lyden, men får det inddirekte, fordi den højere levetid fordrer en mindre ydelse.

Omdrejningstallet har også betydning for lyden. Sidste år var grænsen 18.000 omdr./min - og i år er maksimum 15.000 omdr./min.



Det kan godt være at der gået husholdning og økofims i motorudviklingen i Formel 1. Men gridpigernene er stadig tro mod ånden i F1-sporten
Det kan godt være at der gået husholdning og økofims i motorudviklingen i Formel 1. Men gridpigernene er stadig tro mod ånden i F1-sporten


Mere fra Ekstra Bladet+

Kristendemokraterne ligner efterhånden en abort

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Udforsk Ekstra Bladet+