Bilen brød sammen efter 99.000 km

Mickey Nygaards Skoda Superb 1,8 TSI nåede at køre 99.000 km, før kædeproblemer fik motoren til at stå af

Motoren i den godt tre år gamle Skoda Octavia 1,8 TSI lød som en diesel, da kædestrammeren gik i stykker. Foto: Privatfoto
Motoren i den godt tre år gamle Skoda Octavia 1,8 TSI lød som en diesel, da kædestrammeren gik i stykker. Foto: Privatfoto

En række ejere af biler med VW-koncernens 1,2-TSI og 1,4 liter TSI-benzinmotorer, har oplevet problemer med taktkæden, som blev for lang og i værste fald ødelagde motoren.

Men også de større 1,8’ere giver grå hår hos ejerne, der i værste fald kan risikere at stå med regningen for en ny motor. En af dem er Mickey Nygaard fra Mårslet ved Aarhus, der fik en regning på 33.393 kr., efter at hans Skoda Superb 1,8 TSI Elegance med DSG-gear fra 2010 brød sammen med 99.000 km på tælleren.

Se også: Motorproblemer koster dyrt

Det skete fredag 1. november i fjor. Den 31-årige it-konsulent havde som sædvanligt kørt fra hjemmet i Mårslet om morgenen, hvor han ikke bemærkede noget usædvanligt på sin Superb.

Men på vejen hjem om eftermiddagen begynder motoren at larme.

- Den lød som en gammel dieselmotor og kunne stort set ikke køre, fortæller Mickey Nygaard.

Efter et par minutter lyser der en kontrollampe, der betyder, at han skal køre til nærmeste værksted. Bilejeren kører til Carepoint Aarhus, der ligger cirka 500 meter væk. Her får han senere en melding om, at motoren er færdig.

Ikke tilfreds
Skodaimportøren- og forhandleren tilbyder at yde 60 pct. i kulance på delene og 20 pct. af arbejdslønnen på bilen, som er tre år og seks måneder. Det ender med en regning på de 33.339 kr.

Ifølge importøren er det i dette tilfælde dog ikke taktkæden, som er blevet for lang, men en kædestrammer, som var defekt og lækkede olie.

- Problemet med kædestrammeren er meget sjældent, og det her er en enestående sag. Vi synes, at kunden har har fået en fair behandling, siger Peter Lorenzen, som er presseansvarlig for Skoda hos importøren, Skandinavisk Motor Co.

Mickey Nygaard er dog ikke tilfreds.

- Jeg synes, at det er sørgeligt, at en bil, som ikke engang har kørt 100.000 kr. skal have en så stor motorrenovering og at ejeren får en regning på 35.000 kr., siger han.

Skoda-ejeren købte bilen som brugt hos en privat i foråret 2013. Da havde den kørt 90.000 km. Men Mickey Nygaard havde ikke hørt mislyde fra motoren, som kunne antyde, at noget var galt.

Ingen mislyde

De løbende serviceeftersyn er alle blevet lavet originalt, og Mickey Nygaard henviser til, at den danske VW-importør, der er en del af samme importør-koncern som Skoda, tidligere har udtalt, at værkstederne ved serviceeftersyn ville holde et ekstra vågent øje med TSI-motorerne, og han undrer sig over, at problemet derfor overhovedet kan opstå.

- Når importør og værksteder ved, at der er et problem med de motorer, så burde de også gøre mere for at undersøge bilerne og forebygge, at det sker, siger han.

- Problemet kommer uventet for mig, jeg har som bilejer ikke haft mulighed for at være opmærksom på eventuelle mislyde eller til noget i opløbet.

- En stor koncern som VW-Audi-Skoda og Seat burde tage bedre hånd om kunden i sådanne tilfælde. Jeg ved ikke, hvad man skal gøre for at være en bedre kunde, så man får dækket mere, siger Mickey Nygaard og henviser til, at hans tre seneste biler har været VW-koncern produkter.

Ifølge importøren har man dog ikke kunnet opdage problemet tidligere.

Hos VW, Skoda, Seat og Audi har det især været 1,2 TSI og 1,4 TSI, der har været fejlbehæftede med kæder, som blev for lange, men heller ikke 1,8 TSI er gået ram forbi. Det er modeller produceret mellem 2007-2011, der er problemer med.

Forskellig tolkning
VW dækker i mange tilfælde alle omkostninger op til tre år og 100.000 km, hvorefter kulancen, som vurderes individuelt af hvert værksted, træder i kraft. Men en del skader sker også efter dette interval. Og så kan bilejere få store regninger.

- Vi oplever mange værksteder, som behandler kunderne godt, men også mange, som tolker reglerne lige hårdt nok, og her kunne vi godt ønske noget mere imødekommenhed, siger Jørgen Jørgensen.

Det er de samme motorer, som findes i både Skoda, VW, Seat og Audi.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna Cecilia Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen