Alt om den nye VW Passat

Den kommende Passat får coupe-former og udstyr som ikke engang en Phaeton disker op med

Ekstra Bladet, Wolfsburg

Jeg kan ikke vise dig hvordan den nye Passat ser ud - men jeg kan fortælle dig alt om vægtbesparelser, hjulophæng, produktionsmetoder og detaljer.

VW inviterede i fredags os på et eksklusivt mini-trip til VWs hovedkvarter i Wolfsburg for at fortælle os alt om den nye Passat.

VWs folk brugte fire stive timer på at fortælle om nye teknologier - men undgik samtidig behændigt at afsløre noget som helst om hvordan bilen kommer til at se ud.



Vi fik ikke lov at se den nye Passat i forbindelse med workshoppen, men kig på fronten af VW Sportsvan, kryds den med en VW Phaeton - så har du i store træk en ide om hvordan Passat kommer til at se ud
Vi fik ikke lov at se den nye Passat i forbindelse med workshoppen, men kig på fronten af VW Sportsvan, kryds den med en VW Phaeton - så har du i store træk en ide om hvordan Passat kommer til at se ud


Til lejligheden inddrog VW endda kameraer og tapede vores mobiler til, så vi ikke fik noget med hjem, som VW ikke havde planlagt. Paradoksalt nok viste VW ikke et eneste slide eller foto af den nye Passat - så foranstaltningerne med kameraer og mobiltelefoner fik mere karakter af paranoia end af forsigtighed ...

Et formentlig godt bud på hvordan bilen kommer til at se ud, kan du få dig et indtryk af her

Men det er ikke uden grund, at VW handler som de gør: bilen skal først vises for verdenspressen på Paris motorshow til oktober - og jo længere det lykkes VW at holde designet for sig selv, des større bliver interessen for bilen, når de første billeder dukker op.

Uden dog at se meget andet end hjørner og lygter af den nye Passat, lykkedes det dog at få rigtig meget information med hjem om den nye Passat.

Helt grundlæggende er der tale om en komplet ny bil, som er bygget på den MQB-platform, vi også kender fra Golf, Skoda Octavia og Audi A3. Akselafstanden bliver større end i den nuværende Passat, og det samme gør pladsen indvendig - både i kabinen og bagagerummet, fortæller VW os.

Den nuværende sedan er 477 cm lang - den kommende vokser til 484 cm. Akselafstanden vokser fra 271 cm til 279 cm.

Bilen taber sig også. Nyheder vejer 85 kg mindre end forgængeren trods et større karosseri. Men vejen dertil går i en stor bue udenom fancy materialer som aluminium og kompositter. Det handler udelukkende om at gøre tingene lidt smartere, gøre flanger mindre og vægtoptimere vanger og paneler.



Ligesom VW Golf bliver bilen bygget i stål. Aluminium er bandlyst pga. den højere pris. Kun ét sted på selve karosseriet bliver der benyttet aluminium, og forklaringen er lidt spøjs - men også meget ærlig: Hattehylden på sedanmodellen er i aluminium - ikke for at spare vægt, men som en rent eksperiment, fortæller en ingeniør mig.
Ligesom VW Golf bliver bilen bygget i stål. Aluminium er bandlyst pga. den højere pris. Kun ét sted på selve karosseriet bliver der benyttet aluminium, og forklaringen er lidt spøjs - men også meget ærlig: Hattehylden på sedanmodellen er i aluminium - ikke for at spare vægt, men som en rent eksperiment, fortæller en ingeniør mig.


Ligesom VW Golf bliver bilen bygget i stål. Aluminium er bandlyst pga. den højere pris. Kun ét sted på selve karosseriet bliver der benyttet aluminium, og forklaringen er lidt spøjs - men også meget ærlig: Hattehylden på sedanmodellen er i aluminium - ikke for at spare vægt, men som en rent eksperiment, fortæller en ingeniør mig.

- Vi behøver den ikke, men den kan lære os mere om hvordan man billigst muligt sammensætter aluminium og stål i vores fremtidige biler, fortalte ingeniøren mig.

Selve karossen (uden døre og klapper) vejer 33 kg mindre end hidtil, undervognen ni kg mindre, motor-gearkasse omkring 40 kg mindre, instrumentbordet 4,2 kg mindre, det elektriske kredsløb tre kilogram mindre.

Download en pdf om vægtbesparelserne her

Både for- og baghjulsophæng er nye, og vælger du modellen med aktiv undervogn er bøsningerne mellem karosseri og hjulophæng hydraulisk dæmpede. Styretøjet er helt nyt, progressiv og minder til forveksling om det du finder i Golf GTI og skulle efter sigende give Passat klart mere sportslighed i styreoplevelsen.

Download en PDF om undervognen

Diesel med biturbo
Motorprogrammet kender du fra Golf - og dermed helt nye generationer af modulært opbyggede (byggeklodssystem) motorer, som ligger længere tilbage i karosseriet og giver bilen mindre vægt i yderpunkterne til gavn for køreglæden. Motorerne har i store træk samme slagvolumen og ydelse som hidtil med en enkelt undtagelse.





Topmodellen blandt benziner bliver en sag på to liter og 280 hk, som vi kender fra Seat Leon Cupra og Golf R. Flere af motorerne vil af hensyn til forbruget få cylinderfrakobling som vi kender det fra 1,4-motoren.

Og så er det i øvrigt helt slut med 6-cylindrede motorer i Passat.

Download en PDF om motorerne her

Parkerer selv traileren
VW kommer til at tilbyde en plugin-hybrid, hvor elmotor og benzinmotor er bygget ind i forlængelse af hinanden inden gearkassen.

Som noget helt nyt - og noget jeg glæder mig til at prøve - fås Passat med et trailerparkeringssystem, hvor bilen selv bakker bil og trailer ind i en carport eller lignende.

En anden sjov nyhed er en bagklap, som selv lukker, når du har tømt bagagerummet for varer - uden at du trykker på knapper.

Matcher en S-klasse
VW Passat får den mest omfattende udstyrsmuligheder i klassen - og kan fås med systemer, som ikke engang Mercedes S-klasse kan matche.

Head-up display med fokuspunkt ude på køleren er måske ikke noget særligt, men det er nyt hos VW.

Aktiv undervogn (DCC), som vi kender fra Golf, men i en udgave, der gør bilen mere komfortabel end standardudgaven.

Front Assist, som holder øje med om der er levende væsner på vejen foran dig.

Automatisk nødbremse både i byen og ved høj fart (i Front Assist-systemet)

Traffic Jam Assist holder farten, stopper og starter selv ved køkørsel.

Emergency Assist opdager, hvis du falder i søvn og stopper selv bilen på en måde, så de øvrige trafikanter ikke er i tvivl om at noget er galt - blandt andet ved at køre slalom mens bilen bremses langsomt ned.



Digitale instrumenter
I stedet for analoge instrumenter, kan du vælge en 12,3 tommer stor skærm, som viser de basale informationer som fart og omdrejningstal, navigationen og hvad du ellers kan komme i tanker. Systemet minder lidt om det, du findes i Mercedes S-klasse.

Det er smart og rummer muligheder, men personligt er jeg ikke vild med den type displays - som nemt kommer til at se lidt tivoli-agtigt ud samtidig med at man nemt for fordybet sig mere i selve skærmen og dét den kan end at køre bil. Men jeg gad nok se den bilproducent, der tager den kamp op, når man nu ved, at det er noget som kunderne efterspørger.

Infotainment-mani
Men det mest omfattende nye i den nye Passat er infotainment-systemerne, som - hvis du har råd til hele pakken - kommer til at overgå alt hvad du og jeg har set før.

Går du hele vejen får du den anden generation af VW infotainment som kan spejle programmerne fra din Android-mobil, forbinde med to telefoner enten via bluetooth eller wifi, kobler op til Car-Net med Google Street View, Google Earth, finder p-pladser osv. Systemet har også et såkaldt bagsæde-underholdningssystem, hvor ungerne via en tablet kan se film, gå på facebook, høre netradio eller finde adresser, som så kan sættes ind i bilens navigationssystem. Fik du fat i den, morfar?

Download en PDF om infotainment-systemet

VW Passat bliver præsenteret ved Paris Motorshow den 4. oktober - og bilen kommer på markedet i begyndelsen af 2015.

Ekstra Bladet var inviteret til Wolfsburg af VW.

0 kommentarer
Vis kommentarer