Skandale: Sådan snyder bilfabrikkerne

Bilfabrikkerne har 20 lumpne tricks i ærmet, når de skal skrue forbruget ned

I går udgav den engelske miljøorganisation Transport and Environment en rapport, som minutiøst gennemgår, hvordan bilfabrikkerne skyder genveje, når de eftertragtede forbrugstal og CO2-udledningstal skal måles i den såkaldte NEDC-måling.
I går udgav den engelske miljøorganisation Transport and Environment en rapport, som minutiøst gennemgår, hvordan bilfabrikkerne skyder genveje, når de eftertragtede forbrugstal og CO2-udledningstal skal måles i den såkaldte NEDC-måling.

Bilfabrikkerne er yderst opfindsomme, når det kommer til at finde metoder, som skal nedbringe forbrugstallene. Lave forbrugstal - altså mange km på literen - giver nemlig billigere biler i mange EU-lande og er derfor blevet den konkurrenceparameter, som vejer tungest i bilbranchen.

I går udgav den engelske miljøorganisation Transport and Environment en rapport, som minutiøst gennemgår, hvordan bilfabrikkerne skyder genveje, når de eftertragtede forbrugstal og CO2-udledningstal skal måles i den såkaldte NEDC-måling.

Rapporten konkluderer i denne pressemeddelelse, at gabet mellem de opgivne og reelle forbrugstal bliver stadig større. Rapporten er baseret på en sammenlignende test mellem seks forskellige nye biler foretaget på et uafhængigt laboratorium.

Rapporten afslører, at CO2-tallene og forbrugstallene fra bilfabrikkerne er 23 procent lavere i gennemsnit end den uafhængige test, som Transport and Environment har fået foretaget.

Af rapporten fremgår det, at bilfabrikkerne f.eks. monterer specielle dæk, pumper dækkene urealistisk hårdt op, ændrer hjulvinkler for at nedbringe luftmodstanden, bruger specialolier, som bilen aldrig ville kunne overleve på i normal drift, optimerer på motorens programmer, piller generatoren af, benytter højere gearing, skubber bremseklodser helt ind i bremseågene og taper samlinger over for at nedbringe luftmodstanden.

Desuden manipulerer testcentrene, som får penge af bilfabrikkerne for at udføre testen, selve målemetoden og ændrer omgivelserne, lufttrykket og tager fordel af den "positive tolerancer" som ligger i selve testen.

Rapporten konkluderer, at den nuværende testmetode bør lukkes ned og erstattes med en anden og mere troværdig testmetode, fortæller Greg Archer, der er projektleder i Transport and Environment.

Du kan se alle snydemetoderne i billede 2 i galleriet herover! Du kan downloade hele rapporten her eller nøjes med et resume af rapporten her.

Jeppe Juul trafikmedarbejder i det private lobbyfirma, der kalder sig Det Økologiske Råd, kalder metoderne for manipulation.

- Det står nu klart, at dette misforhold i stort omfang skyldes bevidst manipulation med de test, der ligger bag tallene, fortæller Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Økologisk Råd: Manipulation
Hos FDM går man lidt mere forsigtigt til værks, men er grundlæggende enige i konklusionen fra Det Økologiske Råd:

- Det er meget sjældent, at vi oplever, at en bil kan køre lige så langt på literen, som den kan i en laboratorietest, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM.

- Ingen kan bevise, at de decideret manipulerer med testen. Men den måde, man tester på, er ikke særlig virkelighedsnær. Den tager for eksempel ikke højde for, at moderne biler har en masse energikrævende udstyr, som for eksempel aircondition, siger han.

Det er blevet værre
Hos FDM (og også hos os på Ekstra Bladet Biler) oplever vi, at det bliver værre og værre. Især med de nye biler, der kører meget langt på literen, er der stor forskel på, hvad man kan opnå i laboratoriet, og hvad man kan som almindelig bilist.

Hvis man vil forvisse sig om hvad en bil kører på literen i praksis, inden man investerer, kan man f.eks. gå ind på den tyske hjemmeside spritmonitor.de for at tjekke virkeligheden tal, som er målt og noteret af virkelighedens bilister.

1 af 2 
2 af 2 I går udgav den engelske miljøorganisation Transport and Environment en rapport, som minutiøst gennemgår, hvordan bilfabrikkerne skyder genveje, når de eftertragtede forbrugstal og CO2-udledningstal skal måles i den såkaldte NEDC-måling.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere