Europas næststørste bilproducent Peugeot Citroën tabte 576 millioner euro (4,3 milliarder kroner) i 2012, viser bilproducentens netop offentliggjorte regnskab. Det skal sammenlignes med en gevinst på 1,09 milliarder euro (8 milliarder kroner) i 2011.
Men analytikerne havde forventet et endnu værre regnskab, og og derfor steg aktien trods alt fem procent onsdag formiddag.
En fransk domstol har tvunget Peugeot til at vente med at nedlægge en fabrik udenfor Paris. Dermed beholder 11.200 medarbejdere deres job indtil videre. Men noget skal gøre nu hvor det europæiske bilmarked ser ud til at falde i 2013 for sjette år i træk.
LÆS OGSÅ:
Se også: Kriseramte Peugeot vil erobre hele verdenEnanden måde at tjene flere penge på, er at gøre bilerne mere værd i købernes øjne:
- Peugeots biler skal upgraderes for at adskille dem fra Citroen, og gennemsnitsproduktionen vil stige via det samarbejde PSA har med GM om udvikling af fælles teknologi, sagde adm. direktør Philippe Varin under et pressemøde afholdt i Paris i går.
I praksis skal peugeot skal have et mere moderne image ført an af en kommende 208 super-GTI og cross-overen 2008, som er klar til produktion.
At Peugeot stiger på rangstien er ikke det samme som at Citroen skal være et billigere mærke end i dag, tilføjede Philippe Varin. Sidste år steg priserne på Peugeots biler, og planen er, at den tendens skal fastholdes, tilføjede PSAs økonomi-direktør Jean-Baptiste de Chatillon.
Men ifølge analyse-selskabet UBS, vil det blive svært for Peugeot at give Peugeots image et løft. - Den slags tager nemlig mange år, sagde analytiker Philippe Houchois til Bloomberg i går.
- Det er nemt nok at gøre bilerne mere attraktive, men det kan tage adskillige år før det går op for køberne, sagde Philippe Houchois.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.